ילידי שנות ה-80 בישראל ודאי זוכרים כי בתחילת שנות ה-90 ניהל ערוץ הילדים קמפיין בשם "חכם בשמש". מטרתו של הקמפיין היתה הגברת המודעות לצורך בהגנה מפני קרינת השמש. באוסטרליה, מדינה בעלת שיעורי סרטן עור מהגבוהים בעולם, החלו בשנת 1988 בקמפיין משלהם. SunSmart הינה תוכנית מניעה לסרטן עור בעלת מרכיבי רפואה מניעתית המיושמת במלבורן מאז קיץ 1988-1989.
בעקבות הירידה שנרשמה בשיעורי המלנומה בקרב קבוצות צעירות באוסטרליה, בדקו במרכז הלאומי לסרטן באוסטרליה את תרומת התוכנית לירידה בשיעורי המלנומה.
סקר מדי קיץ
הגנה מפני השמש היא התנהגות רבת פנים. צעדים שהוחלו בעבר כדי למדוד שינוי לאורך זמן בהתנהגות מונעת עבור אוכלוסייה צעירה התמקדו בהתנהגויות מסוימות אינדיבידואליות. בד בבד, הושמטו התנהגויות אחרות המפחיתות את החשיפה לקרינה אולטרה סגולה (UV).
על מנת לבחון מגוון שינויים התנהגותיים בהקשר החשיפה לשמש, ערכו חוקרים אוסטרלים סקר מבוסס אוכלוסיה במלבורן. הסקר נערך בקיץ לפני שהחלה התוכנית ובמשך הקיצים בשלושה עשורים שלאחר מכן (1988-2017). במהלך חודשי הקיץ, גויסו התושבים (גילאי 14-69 שנים) לראיונות טלפוניים שבועיים. בראיונות התבקשו התושבים להעריך את עמדתם בנוגע לשיזוף, התנהגות הקשורה בהגנה מפני השמש, ושכיחות כוויות שמש בסוף השבוע האחרון לפני הראיון השבועי.
מרבית הנשאלים דיווחו כי חוו כוויות שמש. שינויים בהתנהגות ההגנה מפני השמש נותחו עבור 13,285 משיבים במסגרת עשרות שנים תוך התאמה לתנאי מזג האוויר הרלוונטיים ורמות ה-UV בתאריכי סוף השבוע.
השימוש בהגנה מפני השמש עלה
החוקרים ניתחו התנהגויות ספציפיות ומורכבות, כולל ניתוח חדשני שכלל קטגוריה של שימוש בהגנה מקסימלית מפני השמש שהוגדר כהישארות בבית בשעות שיא של קרינת UV או הכנה והגנה מיטבית כאשר הם בחוץ (שימוש בהצללה עירונית וכו').
החוקרים גילו כי השימוש בהגנה מפני השמש עלה במהירות בעשור שלאחר תחילת תוכנית המניעה. הסיכויים לשימוש לפחות בהתנהגות אחת להגנה מפני השמש בסופי שבוע בקיץ היה גבוה פי שלושה בשנות ה-90 מאשר לפני שהחלה תוכנית SunSmart.
כמו כן, נרשמה עלייה קטנה יותר בשימוש בהגנה מקסימלית מפני שמש כולל צל. שיפורים אלה התמשכו אל תוך שנות ה-2000 והמשיכו לעלות.
החוקרים מכירים בכך שמסקנות המחקר בנוגע להשפעות התוכנית מוגבלות ממספר בחינות כגון היעדר אוכלוסיית ביקורת, שימוש בסקרי חתך, והעובדה שהסקרים לא נערכו באופן אחיד בכל השנים. כמו כן ייתכן שהיו שינויים חינוכיים בקרב המשיבים לאורך זמן וחשיפה לקמפיינים אחרים.
יחד עם זאת, החוקרים מסיקים כי עם הפיגור המשוער של 20 שנה בין החשיפה לשמש לבין אבחנת מלנומה, הממצאים אכן מצביעים ש-SunSmart תרמה להפחתת המלנומה בקרב קבוצות אוכלוסייה צעירות יותר.

