תזונה

אכילת פירות וירקות תורמת לבריאות הנפשית של ילדים

מחקר באנגליה הראה שילדים שדילגו על ארוחות היו בעלי ציוני רווחה נפשית נמוכים יותר

ירקות, תזונה בריאה. אילוסטרציה

כאשר מעריכים את הרווחה הנפשית אצל ילדים, יש לקחת בחשבון שלעומת מבוגרים, הם נמצאים בתהליך של גדילה וישלהתחשב בכך כאשר מעריכים את בריאותם, כולל כשבודקים את הקשר בין תזונה לרווחה נפשית. מחקר חדש המופיע בכתב העת BMJ Nutrition, Prevention & Health מצביע על כך שילדים שאוכלים יותר פירות וירקות נוטים יותר להנות מרווחה נפשית טובה יותר מאשר ילדים שאוכלים פחות פירות וירקות.

ההגדרה לבריאות נפשית אצל ילדים לפי המרכז לבקרת ומניעת מחלות (CDC) היא כלהלן: "להיות בריא נפשית במהלך הילדות פירושו להגיע לאבני דרך התפתחותיות ורגשיות, למידת כישורים חברתיים בריאים, וכיצד להתמודד כאשר יש בעיות. לילדים בריאים נפשית יש איכות חיים חיובית והם יכולים לתפקד היטב בבית, בבית הספר ובקהילות שלהם".

רווחה נפשית אצל ילדים ממלאת תפקיד חיוני מעבר לבריאות גופנית. רווחה נפשית חיובית מושפעת ממגוון גורמים, ויש לה השפעה על מגוון תחומים, כולל השכלה, חברות, וקבלת החלטות. היא גם מספקת את הפלטפורמה לפיתוח חוסן, התמודדות עם גורמי לחץ והפיכת הילדים לבריאים, בטוחים, ובעלי מערכות יחסים בריאות .

המחקר נמשך בכל הנוגע להבנת הגורמים המשפיעים על בריאות הנפש. הקשר בין תזונה לבריאות הנפש הוא תחום בעל עניין רב, במיוחד בנוגע לאופן בו תזונה קשורה לרווחתם הנפשית של ילדים. מחברי המחקר האחרון מציינים כי "תזונה, גורם הניתן לשינוי הן ברמה האינדיבידואלית והן ברמה החברתית, היא השפעה חשובה על הבריאות לאורך כל מהלך החיים, מעורבת באופן מסובך בהתפתחותו ובתפקודו התקין של הגוף, ובכך יש לה פוטנציאל להשפיע על הבריאות הגופנית והנפשית."

המחקר שנערך לאחרונה היה מחקר חתך שבדק את הקשר בין צריכת פירות וירקות אצל ילדים, בחירות הארוחות שלהם ורווחתם הנפשית. החוקרים אספו נתונים מיותר מ-50 בתי ספר, כולל בתי ספר יסודיים (גילאי 5-11), בתי ספר תיכוניים (גילאי 11-16), ובתי ספר על-תיכוניים (16-18). הילדים הצעירים ביותר שנכללו בניתוח היו בני 8, וסך הכל 10,853 ילדים מילאו את הסקר. עבור תלמידים בבית הספר התיכון, החוקרים השתמשו בסולם Warwick-Edinburgh להערכת בריאות הנפש ועבור תלמידים בבית הספר היסודי, השתמשו בסולם הרווחה של סטירלינג. בשני הסולמות, ציון גבוה יותר מצביע על רמה גבוהה יותר של רווחה.

הסקר שאל גם לגבי צריכת הילדים והפירות והירקות וסוגי ארוחות הבוקר והצהריים שאכלו. נאספו גם נתונים על משתנים אחרים, כגון: תזונה, כולל צריכת אלכוהול, מצב ארוחות בית הספר בחינם ושביעות רצון מהמשקל. דמוגרפיה, כולל גיל, אתניות ורמת קיפוח. בריאות, כולל מחלות ארוכות טווח ומעמד נכות. מצב החיים, כולל אם לילדים היו חדרים משלהם ובין אם הוריהם או המטפלים עישנו או לא. חוויות שליליות, כולל בעיות כגון תחושת ביטחון והצקות.

המחקר מצא כי רמות גבוהות יותר של צריכת פירות וירקות היו קשורות לציונים גבוהים יותר של רווחה נפשית בקרב ילדי בית ספר תיכון. כמו כן, נמצא כי בקרב ילדי בית ספר תיכון, צריכת משקה אנרגיה בלבד במקום ארוחת בוקר קשורה לציוני רווחה נפשית נמוכים יותר מאשר לא לאכול ארוחת בוקר כלל.

עבור ילדי בית הספר היסודי והתיכון, המדענים מצאו כי ציוני הרווחה הנפשית היו גבוהים יותר עבור אלה שאכלו ארוחת בוקר או ארוחת צהריים מאשר לילדים שלא אכלו ארוחות אלה. החוקרים גילו שבכיתת תיכון ממוצעת של 30 תלמידים, ארבעה לא אכלו או שתו לפני תחילת הלימודים בבוקר, ושלושה לא אכלו או שתו לפני  ארוחת הצהריים. רק 25% מהילדים אכלו חמישה פירות וירקות ביום או יותר, ואחד מתוך עשרה לא אכלו ירקות ופירות בכלל. ציוני הרווחה הנפשית הנמוכים יותר של הילדים שלא אכלו ארוחת בוקר ושל אלה שלא אכלו ארוחת צהריים היו באותו קנה מידה כמו אלה שחזו בוויכוחים או באלימות בבית באופן קבוע, ציינו החוקרים.

מסקנת המחקר היא שיש לחקור וליישם אסטרטגיות לשיפור התזונה בקרב ילדי בית הספר, ולהבין את הסיבות לכך שחלק מהתלמידים אינם אוכלים ארוחת בוקר או צהריים או צורכים משקאות אנרגיה בלבד. אלה עשויים לכלול גורמים חברתיים, תרבותיים, ידע וכלכליים, כולל גישה מוגבלת לירקות ופירות באזורים עניים.

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.