תזונה

בשלו בבית, אמצו תפריט ים תיכוני והפסיקו עם הממתקים

עמישראל הוסיף לעצמו הרבה מאוד קילוגרמים במהלך הקורונה – משרד הבריאות פרסם הבוקר את ההמלצות הלאומיות לאכילה בריאה ונכונה. הנה הן לפניכם:

סלט ירקות. תפריט ים תיכוני
סלט ירקות. תפריט ים תיכוני

"קשת המזון" – כך הוגדרו על ידי משרד הבריאות ההנחיות החדשות לתזונה בריאה, מחסנת ומגינה עבור ישראלים. במשרד הבריאות מציינים כי "תזונה זו פותחה באופן ייחודי לישראל, המובילה בתזונה הים תיכונית שמהווה קונצנזוס לבריאות ולקיימות והובילה את כתיבת ההנחיות התזונתיות הלאומיות".

ההמלצות ב"קשת המזון" שפורסמו הבוקר (ג') פשוטות להבנה וליישום והן גובשו על ידי מומחים לתזונה, לקידום הבריאות, התקשורת, השיווק החברתי והעיצוב כחלק מהתכנית הלאומית לחיים פעילים ובריאים – "אפשרי בריא".

קשת המזונות – תדירות הצריכה המומלצת

בקשתות הירוקה והצהובה נמצאים מזונות מומלצים לאכילה בכל יום, ואילו הקשת הכתומה מכילה מזונות שמומלץ לאכול לאורך השבוע. הקשת הירוקה מכילה מגוון ירקות, פירות ודגנים מלאים. אלה הם מזונות שלמים התורמים מגוון ערכים תזונתיים וחשוב לגוון בהם בצבעוניות ובאופן האכילה מספר פעמים ביום.

הקשת הצהובה מכילה 3 קבוצות מזון: שמן זית/ טחינה/ אגוזים; קטניות; חלב ותחליפיו. מומלץ לגוון ברכיבים אלה לפחות פעם ביום כיוון שהם תורמים לבריאות.

הקשת הכתומה מכילה מזונות מן החי שמומלץ לגוון בהם לאורך השבוע ולאו דווקא בכל יום וכמו שאר המזונות, מומלץ לקנות אותם גולמיים ולבשל בבית.

הקשת הוורודה מכילה בשר בקר גולמי. במשרד הבריאות ממליצים להמעיט בצריכתו, ובכל מקרה לא לצרוך יותר מ-300 גרם בשבוע.

הקשת האדומה, ההפוכה, מכילה מוצרים שאינם מומלצים ומאופיינים ברמות גבוהות של שומן רווי, בנתרן והסוכר ובמידת עיבוד גבוהה.

מקור: משרד הבריאות

מקור: משרד הבריאות

ההנחיות התזונתיות מתייחסות למידת עיבוד המזון ומציינות כי צריכת מזון מעובד מעלה סיכון למחלות לב וכלי דם, השמנה, סוכרת וסרטן. לעומתו, מזונות גולמיים, או מעובדים מינימלית, נחשבים למזונות בריאים. מוצרים אולטרה מעובדים כמו שתייה מתוקה, חטיפים וממתקים, כמו גם בשר אולטרה מעובד ותחליפיו, מזיקים לבריאות ותורמים לעלייה בתחלואה. רק לציין, 50% מהקלוריות היומיות של בני הנוער בישראל מקורן במוצרים אולטרה מעובדים.

לפי סקרי מב"ת נמצא ש-50% מהקלוריות היומיות של בני הנוער ו-40% מאלו של המבוגרים מקורם במוצרים אולטרה-מעובדים. רק 25% מהילדים צורכים פירות יותר מפעם אחת ביום. מצב זה מדאיג במיוחד כי הוא גורר תחלואה כרונית כמו השמנה, סוכרת, מחלת לב וכלי דם, סרטן, מחלות אורתופדיות ונפשיות.

התזונה המומלצת מבוססת על התזונה הים תיכונית, שהוכחה כתורמת לבריאות ולמניעת מחלות. היא מעודדת אכילה מקומית ומזון עונתי ומבוססת על מזון גולמי שדורש בישול ביתי המעודד אכילה משותפת המחזקת קשרים חברתיים ובכך גם תורמת לבריאות נפשית ופיזית. בנוסף, היא גם זולה יותר לפרט ולמשפחה.

תזונה, בריאות והשמנה בתקופת הקורונה

בתקופת הקורונה התחזקה ההבנה שלתזונה השפעה משמעותית מיידית על הבריאות והחוסן. השמנה, סוכרת וחסרים תזונתיים נמצאו קשורים בהידבקות גבוה יותר בקורונה, בסיבוכי מחלה ובתמותה גבוהים משמעותית. לדוגמה, ההשמנה העלתה את הסיכון לאשפוז בעקבות קורונה ב-113% ולתמותה בכ-50%.

בנוסף, סקרים של ברוקדיל והלמ"ס הראו מגמות של הרעה בהרגלי אכילה בתקופת הקורונה. 50% דיווחו על אכילת יתר, 50% דיווחו על עלייה בצריכת חטיפים וממתקים. בנוסף, בתקופת הקורונה חלה עלייה משמעותית במשקל בתקופה קצרה, כ-5 ק"ג בממוצע בקרב מבוגרים ו-20%-15% במשקל ילדים ובני נוער, כמו גם עלייה בהפרעות הפרעות אכילה.

מיגפת הקורונה הגיעה אל ישראל כש-60% מהגברים ו-55% מהנשים בישראל נמצאים כבר בעודף משקל והשמנה, שיעור הימצאות הסוכרת עומד על כ-10% ולא משנה מגמה לאורך השנים האחרונות. במקביל, שיעור הילדים שנמצאים בעודף משקל ובהשמנה בכיתות ז' גם הוא לא משנה מגמה ולא מראה על ירידה. כ-30% מילדי ישראל בכיתות ז' נמצאים בעודף משקל והשמנה.

תגובות

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *