מחקרים

דיאטות ניקוי רעלים – האם הן נתמכות על ידי מחקרים?

אין עדויות מדעיות התומכות ביעילותן של דיאטות אלה, והן עשויות לגרום לנזק במקרים מסוימים

ניקוי רעלים. אילוסטרציה

דיאטות ניקוי רעלים שנועדו "לטהר את הגוף" מחומרים רעילים כוללות בדרך כלל מגבלות תזונתיות ותוספי מזון שונים. למרות הפופולריות שלהן, לא הוכח שהן יעילות, וחלקן אף עלולות להזיק לבריאות.

איך מסולקים רעלים מהגוף?

הגוף מסלק כל הזמן חומרים שעלולים להזיק לבריאותו. מערכת ניקוי הרעלים מהגוף כוללת מספר רב של איברים, ביניהם הכבד, הכליות והעור. רעלים חודרים לגוף באמצעות חשיפה לתרופות וכימיקלים במזון ובסביבה. אך הם גם נוצרים בגוף באופן טבעי בתהליכים מטבוליים רגילים.

ניקוי רעלים כרוך בתהליכים מטבוליים שבמהלכם המבנה הכימי של חומרים רעילים משתנה והופך אותם ללא פעילים, ולאחר מכן הגוף מפריש את החומרים האלה החוצה. היכולת של הגוף לנקות רעלים תלויה בגורמים שונים, כולל גיל, מין, מצבים בריאותיים, גנטיקה, תרופות ודיאטה. רוב תהליכי סילוק הרעלים מתרחשים בתאי הכבד, ולכן מחלת כבד עלולה לפגוע בתהליך סילוק הרעלים, מה שעלול לגרום להצטברות חומרים מזיקים  כמו אמוניה.

מהן דיאטות ניקוי רעלים?

דיאטות אלה כוללות בדרך כלל צום מיצים, תוספי מזון, אכילת מזון טבעוני בלבד, צריכת נוזלים בלבד, צום, או שיטות אחרות שמשווקיהן טוענים שמסייעות לניקוי רעלים, שיפור הבריאות וירידה במשקל. אולם לרוב התוכניות האלה אין הוכחות קליניות התומכות ביעילותן או בבטיחותן.

תוכניות ניקוי רעלים יכולות גם לעודד פרוצדורות שעלולות להיות מסוכנות, כגון חוקני קפה, שבהם קפה מוחדר לגוף דרך פי הטבעת. מחקרים מראים שחוקני קפה קשורים לתופעות לוואי קשות כמו כוויות בפי הטבעת, חוסר איזון באלקטרוליטים ונקבים בחלחולת, שעלולים להיות קטלניים.

דיאטות ניקוי רעלים רבות אינן מזיקות מכיוון שאנשים בדרך כלל עושים אותה ימים ספורים, ורובן כוללות מזון מהצומח כמו שייק ומיצים, שאינם מזיקים לכשעצמם. אך דיאטות ניקוי רעלים הכוללות תקופות ארוכות של צום או הגבלת קלוריות קיצונית, או שימוש באמצעים מסוכנים כמו חוקנים עלולות לגרום לתופעות לוואי מסוכנות עם השלכות בריאותיות ארוכות טווח.

האם דיאטות ניקוי רעלים מועילות?

המזון שאנו בוחרים לצרוך יכול להשפיע על פעילות סילוק הרעלים של הגוף. הגוף צובר חומרים מזיקים מהסביבה. אלה כוללים מתכות כבדות, כגון כספית ומזהמים אורגניים מתמידים (POPs). חומרים אלה הם מזהמים סביבתיים הקיימים במזונות, באדמה ובמים. הם מצטברים בשומן בגוף, ומחקרים קישר אותם לדלקת כרונית וסיכון מוגבר לתמותה.

אף על פי שהגוף מסוגל לסלק רעלים בעצמו, אכילת מזונות מזינים והימנעות מחשיפה לחומרים רעילים במזונות ובסביבה יכולים לסייע בתמיכה באיברים המעורבים בסילוק הרעלים ובשיפור הבריאות. לדוגמה, תזונה דלה בחלבון תשפיע לרעה על יכולתו של הגוף לנקות רעלים מכיוון שהוא זקוק לחלבון בתגובות האנזימטיות הנחוצות לתהליך סילוק הרעלים. אולם רוב הדיאטות לסילוק רעלים אינן כוללות חלבונים, דבר שעשוי להפחית את יכולתו של הגוף לנקות רעלים כראוי.

סיבים הם עוד חומר מזין חשוב שיכול לסייע בשיפור סילוק הרעלים דרך הצואה. הם גם יכולים לשפר את תפקוד מחסום המעיים אשר מגן על האיברים המעורבים בסילוק רעלים מפני חיידקים דלקתיים. ישנן ראיות לכך שצום עשוי לשפר את בריאות הכבד, איבר סילוק הרעלים העיקרי, וכן לשפר את התפקוד של אנזימים המעורבים בסילוק רעלים.

מחקרים על דיאטות ניקוי רעלים

למרות שברור שתזונה בריאה חשובה לסילוק רעלים מהגוף, מחקרים על דיאטות גמילה מסחריות לא הראו תוצאות מבטיחות.

בסקירה משנת 2015 נכללו מספר מצומצם של מחקרים קליניים שבדקו את ההשפעות של דיאטות לסילוק רעלים, ועלה שתוכניות מסוימות עשויות לשפר את ניקוי רעלים מהכבד ולהפחית את רמות ה-POP בגוף. עם זאת, המחברים מדגישים כי מחקרים אלה היו לקויים והשתמשו במדגם קטן.

במחקר שנערך בשנת 2015 בהשתתפות 84 נשים, קבוצה אחת התבקשה לעשות דיאטה שכללה מיץ לימון וסירופים, וקבוצה אחרת עשתה דיאטת פלצבו. שתי הקבוצות הורידו במשקל והפחיתו את רמות האינסולין, מה שמרמז כי הגבלת קלוריות, ולא דיאטת סילוק הרעלים עצמה, שיפרה את הבריאות.

למרות שמחקרים מראים שתוספים מסוימים, כגון N-acetyl cysteineי(NAC) ומזונות כמו ירקות ממשפחת המצליבים עשויים להועיל למערכת סילוק הרעלים של הגוף, הדרך הפשוטה ביותר לשפר את הבריאות הכללית ולתמוך באיברים המעורבים בניקוי רעלים היא להקפיד על תזונה מזינה, עשירה בחלבונים, פירות וירקות, ולהימנע מלהכניס רעלים לגוף כמו אלכוהול וסיגריות.

סכנות בדיאטות ניקוי רעלים

צומות ארוכים, צריכת כמות קטנה מאוד של קלוריות ותוספי תזונה מסוימים עשויים לגרום למחסור בחומרים תזונתיים, חולשה, שינויים במצב הרוח, התייבשות ועוד. יש להיזהר מתוספי תזונה שמשווקיהם טוענים שהם מסלקים רעלים מהגוף, שכן תוספים אלה עשויים להכיל צמחי מרפא וחומרים שונים שעלולים להתנגש עם תרופות מרשם שונות.

קבוצות מסוימות של אנשים צריכות להימנע מדיאטות כאלה מכיוון שהן בסיכון גבוה יותר, כולל אנשים עם מצבים בריאותיים כרוניים, נשים בהריון או מניקות, ילדים ובני נוער, אנשים הסובלים מתת משקל, אנשים עם הפרעות אכילה או היסטוריה של מצבים אלה. לפני שמתחילים בדיאטת ניקוי רעלים, כדאי להתייעץ עם איש מקצוע בתחום הבריאות, במיוחד אם נוטלים תרופות מרשם.

תגובות

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

  1. הימנעות מאוכל מעובד ומתועש, זה ניקוי הרעלים הטוב והבריא ביותר.