רפואת משפחה

דיוני איכות חיים עם מטופלים – מדוע רופאים לא מתחשבים בהם?

חוקרים ביצעו ניסוי כדי לבדוק אם שיחה יזומה על ידי הרופא יכולה להפוך את הביקור של המטופל למוכוון מטרה. הבעיה: הרופאים לא תרגמו את המידע לקבלת החלטות רפואיות משותפות

רופאת משפחה עם שאלון למטופל. דיוני איכות החיים לא זכו להתחשבות נאותה
רופאת משפחה עם שאלון למטופל. דיוני איכות החיים לא זכו להתחשבות נאותה

מטופלים מסוגלים להשתתף בדיוני איכות חיים (QOL), אך הרופאים מתקשים להכניס מידע זה למפגשים עמם ולקבל החלטות משותפות עם המטופלים. מחקר ערך ניסוי כדי להחליט אם שיחה יזומה על ידי הרופא בנושא יכולה להפוך את הביקורים ליותר מוכווני מטרה.

ניתנה למטופלים שאלון שכלל שאלות בנושא איכות חיים טרם הביקור. לרופאים בקבוצת הבקרה לא ניתנה הוראה ליזום שיחה בנושא. הרופאים בקבוצת ההתערבות קיבלו הוראה לשאול: מהן הפעולות שאינך מסוגל לבצע בגלל בעיות בריאותיות היום?

נעשה שימוש בתכנון דו-מימדי: קבוצה מתוכננת אחת של שלושה רופאים אשר השתתפו בחמישה מפגשי בקרה וחמישה מפגשי התערבות וקבוצה אקראית עם 11 רופאים ומטופליהם אשר חולקו באופן אקראי לבקרה והתערבות. לאחר מכן נסקרו הקלטות הווידאו של המפגשים כדי להחליט אם הוזכרו מטרות בדיוני איכות החיים והאם הן תועלו לקבלת החלטות.

החוקרים מצאו כי 57 (95%) מ-60 המטופלים סיפקו תשובות לפחות לאחת משאלות לגבי איכות חיים לפני הביקור. מטרות השאלות הוזכרו יותר בזמן ביקורים בקבוצת ההתערבות מאשר בקבוצת הבקרה. במידע של שאלון איכות החיים נעשה שימוש להחלטות משותפות רק ב-4 מ-30 (13%) הביקורים בקבוצת ההתערבות.

החוקרים הגיעו למסקנה כי רופאים הצליחו לקיים דיוני איכות חיים עם מטופליהם, אך לא תרגמו מידע זה לקבלת החלטות רפואיות משותפות. כך שבמצב שבו הרופאים לא מתחשבים בדיוני איכות חיים הרי שיש צורך במחקר נוסף כדי להבין מדוע הם לא משתמשים במידע שניתן ממטופליהם, ואיך להפוך את התקשורת עם המטופל למוכוונת מטרה.

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו
0:00
0:00