משך ההנקה קשור לשיפור בציונים קוגניטיביים בגילאי 5 עד 14, גם עם התחשבות במצב סוציו-אקונומי וביכולת הקוגניטיבית האימהית. ממצאים אלה התגלו במחקר חדש שפורסם השבוע בכתב העת הפתוח PLOS ONE ע"י חוקרים מאוניברסיטת אוקספורד, בריטניה.
מחקרים קודמים מצאו קשר בין הנקה וציוני מבחני אינטליגנציה סטנדרטיים. עם זאת, קשר סיבתי בין השניים עדיין שנוי במחלוקת. היכולות הקוגניטיביות המשופרות עשויות להיות מוסברות על ידי מאפיינים אחרים, כמו מצב סוציו-אקונומי ואינטליגנציה אימהית, של הנשים המניקות.
במחקר החדש, החוקרים ניתחו נתונים על 7,855 תינוקות שנולדו בשנים 2000-2002 אחריהם נעשה מעקב עד גיל 14 כחלק ממחקר קוהורט המילניום בבריטניה. החוקרים מסכמים כי קיים קשר צנוע בין משך ההנקה וציונים קוגניטיביים, שנמשך לאחר התאמה למצב הסוציואקונומי והאינטליגנציה של האם.
קשר שקיים גם כשלוקחים בחשבון משתנים חשובים
הם מוסיפים: "ישנו ויכוח אם הנקה של תינוק למשך תקופה ארוכה יותר משפרת את התפתחותו הקוגניטיבית. בבריטניה, נשים בעלות כישורים לימודיים טובים יותר ובעלי יתרון כלכלי נוטות להניק זמן רב יותר. בנוסף, קבוצה זו של נשים נוטה לקבל ציונים גבוהים יותר במבחנים קוגניטיביים. הבדלים אלו יכולים להסביר מדוע תינוקות שינקו זמן רב יותר מצליחים יותר בהערכות קוגניטיביות. עם זאת, במחקר שלנו, מצאנו שגם לאחר שלוקחים את ההבדלים האלו בחשבון, נמצא שילדים שינקו זמן רב יותר קיבלו ציון גבוה יותר במדדים קוגניטיביים עד לגיל 14, בהשוואה לילדים שלא ינקו. ההבדל שנמצא במחקר אולי נראה קטן עבור ילד בודד אבל יכול להיות חשוב ברמת האוכלוסייה".