פגיעות חום

זהירות! מכת חום – כך תעברו את אוגוסט בשלום

מכת חום היא מצב מסכן חיים ועלולה לגרום למוות או לנכות תמידית אם לא ניתן לה טיפול מיידי | על הסימנים המקדימים, קבוצות בסיכון ודרכי מניעה שיעזרו לכם לעבור את גל החום בשלום

גל חום. אילוסטרציה
גל חום. אילוסטרציה

גל החום הקיצוני שהחל בתחילת השבוע יימשך כנראה לפחות עד תחילת השבוע הבא ובמשרד הבריאות ממליצים להימנע מפעילות בחוץ. עומס חום כבד – למעשה תוצאה של שילוב של טמפרטורות גבוהות עם לחות גבוהה, או טמפרטורות גבוהות ביותר, גם ללא לחות גבוהה – מוגדר כטמפרטורה גבוהה מ-30 מעלות צלזיוס, אם הלחות היחסית גבוהה מ-70% (בטמפרטורות גבוהות יותר, גם כשהלחות נמוכה יותר).

ההגנה הטובה ביותר כנגד נזקי החום היא מניעה, ולכן יש לעקוב אחרי תחזיות מזג האוויר ולהיערך בהתאם. באזור השפלה ורצועת החוף יש לשים לב לא רק לטמפרטורה אלא גם לעומס החום – מדד המשלב חום ולחות.

מצבי סיכון – זהירות!

במשרד הבריאות מציינים כי יש להתייעץ עם הרופא המטפל במצבים הבאים: אנשים הסובלים ממחלות לב וכלי דם, השמנת יתר, מחלות כרוניות אחרות, מחלות נפש, ובעת מחלה חריפה או התייבשות; וכן אנשים המטופלים בתרופות הפועלות על מערכת העצבים המרכזית (המוח), כגון: תרופות להרגעה, לשינה, למחלת פרקינסון, ולבעיות נפשיות מסוימות. תרופות אלו עלולות להגביר את הרגישות לפגיעה מחום.

גל חום. אילוסטרציה

גל חום. העדיפו להישאר בית

במצב הרגיל, כשטמפרטורת הסביבה עולה, הגוף מקרר את עצמו באמצעות הזעה, ומונע את עליית חום הגוף. אולם, במזג אוויר חם וכשהלחות גבוהה, הזיעה אינה מתאדה במהירות, והגוף לא יכול להתקרר. יכולות להיות דרגות שונות של פגיעה מחום:

מכת חום – פגיעה חמורה ביותר 

מכת חום נגרמת כאשר הגוף לא מסוגל לקרר את עצמו בסביבה החמה: מנגנון ההזעה אינו יעיל, וטמפרטורת הגוף עולה במהירות, לעתים מעל ל-41 מעלות צלזיוס בתוך רבע שעה. במצב זה עלולה להיות פגיעה במערכת העצבים ובמערכות חיוניות אחרות בגוף. מכת חום עלולה לגרום למוות או נכות תמידית, אם לא יינתן טיפול מיידי. הסיכון לפתח "מכת חום" גבוה יותר בגיל המבוגר, בגילאי 0 עד 4, בחולים במחלות לב וכלי דם, באנשים הסובלים מהשמנת יתר, בחולים במחלות כרוניות אחרות, במטופלים בתרופות מסוימות, ובעת מחלה חריפה או התייבשות.

הסימנים למכת חום הם: טמפרטורת גוף גבוהה מ-39.5 מעלות צלזיוס, עור אדום, חם ויבש (ללא הזעה), דופק מהיר, כאב ראש חזק (כולל הרגשה של "דפיקות הלב" בראש), סחרחורת, בחילה, בלבול, ירידה בהכרה.

במקרה של חשד למכת חום יש לדאוג להעברת הנפגע במהירות לבית החולים. עד להגעת העזרה, יש לדאוג שהנפגע ישהה באזור קריר ומוצל ולקרר אותו (במגבות רטובות וכיו"ב). זיכרו: במכת חום אסור לתת לנפגע לשתות! הטיפול בנוזלים ייעשה דרך הווריד על ידי הצוות הרפואי.

מצב נוסף של פגיעה מחום הוא תשישות חום, שעלול להתפתח לאחר חשיפה לחום במשך מספר ימים בהיעדר שתייה מספקת. הסיכון גבוה במיוחד בגיל המבוגר, באלה הסובלים מיתר לחץ דם ובאנשים שעשו מאמץ גופני בסביבה חמה. סימנים לתשישות מחום הם: הזעה מרובה, עור קר ולח, חיוורון, סחרחורת ונטייה להתעלפות, כאבי שרירים, עייפות, חולשה, כאבי ראש, בחילה או הקאות, דופק מהיר וחלש ונשימות מהירות ושטחיות, טמפרטורת גוף יכולה להיות בתחום התקין. ללא טיפול – המצב עלול להידרדר למכת חום.

כיצד מטפלים? יש לנוח באזור קריר ולשחרר בגדים לוחצים; לקרר את הגוף ואת הסביבה (לעבור במקרה מורך למקום ממוזג), לשתות בלגימות קטנות מים או שתייה קלה אחרת ולהמשיך במעקב אחר המצב. אם יש החמרה, כגון הקאה, ירידה בערנות או בלבול – יש לפנות מייד לעזרה רפואית.

אוכלוסיות בסיכון

הסכנה הבריאותית ממזג אוויר חם גדולה במיוחד אצל אנשים הסובלים מהשמנת יתר, מחלות כרוניות, מטופלים בתרופות מסוימות, בעת מחלה חריפה או במצב של חסר בנוזלים (התייבשות). גם קשישים המתגוררים לבד נמצאים בסיכון גבוה יותר להינזק בריאותית במזג אוויר חם ולכן, בעת גל חום יש לבקר קשישים לפחות פעם ביום, ולשים לב שאינם מפתחים סימני עייפות מחום או מכת חום. חשוב לגלות עירנות יתר למצבים של פגיעה מחום ולטפל כיאות. יש לוודא שהפרטים האישיים של הקשישים (שם, כתובת, ומספר טלפון) נמצאים בידי שירותי הרווחה באזור המגורים, כדי לארגן ביקורים סדירים או לקבל סיוע במידת הצורך.

חם בבית ואין מזגן? אל ייאוש

במשרד הבריאות מונים מספר צעדים שיאפשרו לעבור את גל הנוכחי חום בשלום, ובראשם – יצירת סביבה קרירה: בשעות השיא של החום מומלץ לשהות במקום שיש בו מיזוג אוויר. זוהי הדרך הטובה ביותר לקירור הבית. אין צורך להפעיל את המזגן בכל שעות היממה, אבל חשוב לעשות זאת בשעות שיא החום. ומה אם אין מזגן בנמצא? במקומות בהם אין מיזוג אוויר, מומלץ לשהות מספר שעות במקום ציבורי ממוזג, ולצמצם את משך השהיה בחום.

גם מאווררים יכולים להקל על תחושת החום, אך כאשר טמפרטורת הסביבה היא מעל 35 מעלות צלזיוס, אין ביכולתם לקרר את הגוף או להגן מפני פגיעה בריאותית. מומלץ בשעות החום להגיף תריסים או וילונות, כדי לצמצם את חדירת קרינת השמש, אך להשאיר את הבית מאוורר. תריסים מוגפים יכולים להוריד את חדירת החום לדירה בכ-80%. רחצה במים קרירים במקלחת או אמבטיה עוזרת בקירור הגוף ובכלל רצוי ללבוש בגדים בהירים, קלים ונוחים.

חייבים לצאת לרחוב? דחו את הסידורים לערב

יש להימנע מלצאת החוצה בשעות החמות. כדאי מאוד להגביל את הפעילויות מחוץ לבית לשעות הבוקר המוקדמות או לשעות הערב. בשעות החום רצוי לנוח. מומלץ לצמצם פעילות גופנית מאומצת במזג אוויר חם, אך אם עליכם לעשות פעילות גופנית, הקפידו לשתות במהלך הפעילות, בנוסף לשתייה היומית המומלצת, עוד 2-4 כוסות מים קרים או שתייה קלה אחרת.

אם אין ברירה וחייבים לצאת החוצה, הקפידו לחבוש כובע רחב שוליים, להרכיב משקפי שמש, ללבוש בגדים בהירים, קלים ונוחים ולמרוח קרם הגנה מפני השמש. כדאי מאוד לנוח לעתים קרובות במקום מוצל וחשוב ביותר לצמצם למינימום את השהיה והמאמץ בחום. בכל מקרה, לעולם אין להישאר (או להשאיר אדם אחר) ברכב חונה שחלונותיו סגורים.

שם המשחק: מים, הרבה מים

כשהחום עולה ועולה, יש להרבות בשתיית מים קרים או שתיה קלה אחרת. רצוי למעט במשקאות ממותקים, משקאות המכילים קפאין ואלכוהול. כמות השתייה הנדרשת היא 8-10 כוסות שתייה ליום – גם ללא תחושת צמא, אך אם הרופא שלכם הורה לכם להגביל את כמות השתייה בשל בעיות בריאות, יש להתייעץ עימו כיצד לנהוג בימים חמים. לגבי תזונה, מומלץ לאכול ארוחות קלות ומאוזנות.

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

0:00
0:00