טיפול פליאטיבי

חשיבותו של קורס בטיפול פליאטיבי לסטודנטים לרפואה

על סטודנטים בשנה הרביעית שהשתתפו בקורס נצפו שיפורים משמעותיים במסוגלויות לטיפול בכאב וסימפטומים, בתקשורת ובתכנון טיפול מקדים

סטודנטים לרפואה. התבוננות ישירה והמשוב במהלך הטיפול הפליאטיבי היו חשובים
סטודנטים לרפואה. התבוננות ישירה והמשוב במהלך הטיפול הפליאטיבי היו חשובים

טיפול פליאטיבי היא גישה טיפולית כוללנית שמטרתה לשפר את איכות חייהם של חולים המתמודדים עם מחלות מסכנות חיים על ידי מניעה והקלה של תסמינים גופניים ונפשיים. טיפול פליאטיבי מוכר כמרכיב חשוב בתכניות הלימודים בבתי הספר לרפואה. התוכן והמבנה של החינוך בתחום משתנים לעיתים קרובות. מסקירות קודמות ניכר כי ישנו חוסר בחשיפה לרפואה פליאטיבית מרפאתית במסגרת קורסים ברפואה פליאטיבית.

קבוצת רופאים מאוניברסיטת UCLA בקליפורניה פרסמו עבודת מחקר על פיתוח ויישום קורס בחירה קלינית, העוסק בטיפול פליאטיבי לסטודנטים לרפואה בשנה הרביעית, וכולל לימודים על טיפול פליאטיבי באשפוז ובמרפאות בקהילה.

14 סטודנטים לרפואה השתתפו בקורס בחירה פליאטיבי שכלל שבועיים בייעוצים במסגרת אשפוז ושבוע של ביקורי מרפאות חוץ וביקור בהוספיס בית. הקורס הוערך באמצעות קבוצת מיקוד וסקרים שעברו תיקוף מוסדר במחקר קודם. ההערכה כללה הערכת מסוגלויות עצמית והערכת עמדות בנוגע לטיפול בחולים.

שיפורים משמעותיים נצפו במסוגלויות הנוגעות לטיפול בכאב ולסימפטומים, בתקשורת ובתכנון טיפול מקדים. תוצאות הסקר הראו גם שיפור ביחס לטיפול בחולים גוססים, עם ציונים נמוכים יותר בסוף קורס הבחירה המצביעים על מצוקה רגשית מופחתת. בניגוד להשערה הראשונית, כי מרכיב הקורס שמתבצע במרפאות בקהילה נתן יתרון משמעותי לתוכנית הלימודים, הנתונים הצביעו על כך שהמרכיב המוערך ביותר היה ההתבוננות ישירה והמשוב במהלך הטיפול הפליאטיבי במסגרת אשפוז.

בהתחשב בחשיבות המודגשת של התבוננות ומשוב ישיר כחוויה לימודית ייחודית וחזקה, יש לכוון את העבודה העתידית לשיפור האיכות והעיתוי של המשוב המועבר אל הסטודנטים מהצוות הבינתחומי לטיפול פליאטיבי.

 

 

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.