אורתופדיה

יושבים מול המחשב שעות ארוכות, הצוואר תפוס והגב כואב? אפשר גם אחרת

לשבת ולעבוד שעות על גבי שעות מבלי להתעייף? הארגונומיה החדשה של הגוף מדברת על "ישיבה פרו-אקטיבית", המאפשרת לגוף חופש תנועה. הגב והצוואר יפסיקו לכאוב וגם יום הלימודים או העסקים ייראה טוב יותר

ארגונומיה. להפחית פגיעות שריר-שלד
ארגונומיה. להפחית פגיעות שריר-שלד

זה שנים רבות אנו עדים למושג "ארגונומיה" (מיוונית, ארגו = עבודה, נומוס = חוק). הארגונומיה עוסקת בקשרים השונים בין האדם לסביבת חייו, ומכאן היא מתקשרת לעולם העבודה. הארגונומיה רואה באדם את המרכז ושמה לה למטרה ליצור סביבו את התנאים הפיזיים והמנטאליים הטובים ביותר לטיפוח הרגשתו ולשיפור תפקודו.

מדע הארגונומיה הוא אמנם רב תחומי וניתן למצוא מעורבותו בתחום ההנדסה, בתחום העיצוב, החינוך, הפיזיולוגיה ועוד, אך ניתן לומר כי מטרתו העיקרית היא עיצוב, סידור ותכנון סביבת העבודה, בין אם מדובר בעבודה במפעל, בעמדת מחשב או בכיור שטיפת הכלים במטבח הביתי.

יישום עקרונות ארגונומיים בעת התאמת עמדת העבודה המשרדית עבור משתמשי מחשב, למשל, ישיג שיפור וייעול ביצוע פעולות בעלות אספקטים פיזיים בתפקוד המקצועי וכן ישפר את התחושה הגופנית. כמו כן, תופחת פגיעה גופנית עתידית עקב יציבה שאינה נכונה בישיבה, ועקב ביצוע תנועות חוזרניות שהן חלק בלתי נפרד משימוש ממושך במחשב.

פגיעות המזוהות ביותר עם תחום הארגונומיה הן פגיעות המתפתחות במשך תקופה ארוכה. הסימפטומים מתבטאים רק לאחר פרק זמן ארוך של חשיפה לגורמי סיכון. דוגמאות לכך יהיו ליקויי שריר-שלד, הפוגעות בגידים, עצבים, בעצמות, בסחוס ובחוליות. על פי ארגון OSHA האמריקאי (Occupational Safety & Health Administration), נגרם למעסיקים נזק של כ-15 מיליארד דולר בשנה, ובאופן בלתי פורמלי מוערך נזק זה ב-150-200 מיליארד דולר בשנה כתוצאה מתביעות עובדים ובגין ירידה בתפוקתם עקב היעדרויות שמקורן במחלות הקשורות לפגיעות ארגונומיות. לכן, ארגון שישכיל להפנים את הנושא הארגונומי יצמצם מאוד היעדרויות של עובדים על רקע פגיעות אורתופדיות, כגון: כאבי גב תחתון, צוואר תפוס, דלקות בכפות הידיים ובתחשיב כלכלי יבין שהשקעה בארגונומיה מחזירה בתקופה קצרה מאוד את ההוצאה הראשונית ובטווח הארוך חוסכת לארגון כסף רב ומשפרת את תדמיתו בעיני עובדיו ולקוחותיו.

כאמור, השימוש השכיח במושג ארגונומיה משולב בריהוט, בדרך כלל בריהוט המיועד לחללים משרדיים, שבהם אנו נוטים לבלות את מרבית זמננו בישיבה. אולם, בעוד שהארגונומיה המסורתית קובעת תנוחות ישיבה נכונות, מציעים המומחים כיום את המושג "ישיבה פרו-אקטיבית", שמשמעותו להציע לגוף את כל חופש התנועה שהוא מסוגל, תוך שמירה על גמישות הגוף/ עמוד השדרה לנוחיות האדם וזאת כדי לאפשר ישיבה ארוכת טווח איכותית שאינה מעייפת את הגוף.

חברות לריהוט משרדי משקיעות כיום במחקר ובפיתוח מוצרים ארגונומיים, המאופיינים בחומרים איכותיים וברמת עיצוב גבוהה והכל במטרה לשמור על נוחות מירבית לגוף ועל סביבת עבודה אסתטית ונעימה.

בחירת כיסא ישיבה משרדי וישיבה נכונה 
  • שבו על הכיסא, הרגישו אותו – עד כמה הוא רך או קשה. מושב רך מומלץ יותר כי ככל שהכיסא קשה יותר, עצמות הישבן סופגות את מירב נקודות הלחץ. זה גורם, בין היתר, להירדמות של הרגליים.
  • מומלץ מרווח של עד שלוש אצבעות מקצה המושב עד קפל הברך, כדי למנוע לחץ מיותר על כפות הרגליים.
  • הכי חשוב שתהיה תמיכה בקשת של הגב התחתון. להניח כרית על המושב זה לא פתרון.
  • כיסא אידיאלי הוא כזה שגם נותן תמיכה מירבית לאזור הצוואר והראש. גובה משענת הגב צריך להיות לפחות עד סוף הצוואר (שהראש לא יהיה תלוי באוויר).
  • שתי כפות הרגליים חייבות להיות מונחות במלואן על הרצפה. אם הכיסא גבוה מדי, הדום הוא אופציה להגבהת הרגליים.
  • בחרו כיסא שבו אפשר לכוונן את הגב בזווית מינוס, כלומר הגב מוטה קצת קדימה. זה חשוב מאד למי שעוסק בעבודה עם מחשה ובכתיבה רבה על השולחן.
  • תנו עדיפות לידיות מתכווננות וגם שטוחות ומספיק רחבות להניח את האמות. זה חשוב בעיקר בעת שימוש בעכבר.
  • עדיף כיסא על גלגלים ומסתובב 360 מעלות, כדי למנוע תזוזות מיותרות של האגן והרגליים בעת תזוזה עם הכיסא.
אופן הישיבה
  • הישבן צריך להגיע עד עומק הכיסא, במקום בו הגב נתמך במשענת. יש לשבת עם גב זקוף.
  • כפות הרגליים מונחות על הרצפה או על הדום.
  • הכיסא קרוב אל השולחן.
  • מסך המחשב מוצב מול העיניים.
  • ישיבה ממושכת מול המחשב עלולה ליצור אי נוחות גופנית, כאבים ועייפות בעיקר באזור הצוואר וחגורת הכתפיים לכן מומלץ לקום מהכיסא ולהתמתח מדי חצי שעה.

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

0:00
0:00