פעילות גופנית

מחקר: פעילות גופנית מפחיתה חרדה

לפי מחקר על גולשי סקי, אורח חיים פעיל עשוי להפחית את הסיכון לפתח הפרעות חרדה ב-60%

הקשר בין פעילות גופנית סדירה לחרדה מופחתת אינו חדש, ומחקרים הראו כי מדובר במערכת יחסים דו כיוונית שבה אחד יכול לחזק את השני.  מחקר שנערך לאחרונה בשבדיה כימת את הקשר הזה, ומסקנתו שאורח חיים פעיל עשוי להפחית את הסיכון לפתח הפרעות חרדה ב-60%. המחקר פורסם בכתב העת Frontiers in Psychiatry.

החוקרים בדקו נתונים של כמעט 400,000 אנשים והתמקדו בהבדלים בין אלה הפעילים יותר מבחינה גופנית בהשוואה לאנשים שנוהגים לשבת יותר. באופן ספציפי, הם בחנו את ההשפעות של השתתפות במרוץ סקי קרוס קאנטרי שנתי, שאורכו כ-90 קילומטרים, ואשר מתקיים מאז שנת  1922. החוקרים בדקו את נתוניהם של המשתתפים שהתחרו בין השנים 1989 ל -2010 וגילו שהסיכון שלהם לפתח הפרעות חרדה היה נמוך בכ-60% בהשוואה לאנשים שאינם גולשים באותה תקופה.

מחקרים קודמים הראו כי קבוצת גולשים זו פעילה באופן משמעותי יותר בשעות הפנאי ובעלת רמת כושר גופנית גבוהה יותר בהשוואה לאוכלוסייה הכללית, בה השתמשו החוקרים כאוכלוסיית ביקורת. אוכלוסיית הביקורת כללה אנשים שהיו דומים לגולשים באזור מגוריהם ולקבוצת הגיל והמין שלהם. החוקרים לא כללו במחקר אנשים עם דמנציה או מחלות קשות אחרות, כגון מחלות לב או סרטן, ווידאו שלאף אחד מהמשתתפים לא היו הפרעות פסיכיאטריות, כולל הפרעות חרדה.

בנוסף, החוקרים לא כללו בחישובי התוצאות אנשים שפיתחו חרדה תוך 5 שנים מהמירוץ, כדי להפחית את הסיכון להטיה עקב סיבתיות הפוכה, כלומר, כדי לא לכלול אנשים שכבר סובלים מתסמיני חרדה שמונעים מהם לעסוק בפעילות גופנית.

מסקנת המחקר היא שאנשים פעילים באופן משמעותי נוטים להיות בעלי רמות חרדה נמוכות יותר, אך המנגנונים מאחורי ההשפעה המגוננת של פעילות גופנית על התפתחות החרדה לא נבדקו. אולם, מחקרים קודמים מצביעים על כך שישנן מספר סיבות לכך. פעילות גופנית עלולה להעסיק את המוח ולהסיח את דעתו ממחשבות חרדה טורדניות, וייתכן שהשהות מחוץ לבית מגבירה את הסחת הדעת הזו שכן בחוץ יש קלט חושי גדול יותר. כמו כן, פעילות גופנית עשויה לכוונן את מערכת הסטרס של הגוף ליצירת חוסן נפשי רב יותר.

ממצא נוסף של המחקר היה ההבדל בתוצאות בין גברים לנשים. עבור גולשים גברים החרדה פחתה אצל כל הגולשים באותה מידה, גם הגולשים ברמה גבוהה וגם אצל הגולשים החובבים. לעומת זאת, אצל נשים, החרדה פחתה הרבה יותר, כמעט פי שניים, אצל הגולשות החובבות לעומת הגולשות המצטיינות. אולם גם אצל הגולשות המצטיינות, רמות החרדה היו נמוכות משמעותית בהשוואה לנשים שלא ביצעו פעילות גופנית.

מחברי המחקר ציינו שיש צורך לבדוק סוגים נוספים של פעילות גופנית והשפעתה על הפרעות חרדה.

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

0:00
0:00