שינה

ערים? התאוששות מחוסר שינה עלולה לקחת יותר משבוע

מחקר מצא שאחרי 10 ימים של חוסר שינה, 7 ימים של התאוששות אינם מספיקים לחזור לתפקוד סדיר

חוסר שינה, עייפות, אילוסטרציה

מחסור בשינה קשור לבעיות בריאותיות, כולל לחץ דם גבוה, תסמונת מטבולית וסוכרת. מחקר חדש מצא כי לאחר 10 ימי מחסור בשינה, 7 ימי התאוששות אינם מספיקים לאנשים כדי לחזור לתפקוד סדיר. בנוסף, אנשים נוטים להעריך יתר על המידה עד כמה התאוששו מחוסר שינה.

לפי האיגוד האמריקני לדום נשימה בשינה, 70% מהמבוגרים בארה"ב לא ישנים מספיק לפחות לילה אחד בכל חודש. בנוסף, 11% מדווחים על חוסר בשינה מדי לילה. מחקר חדש שנערך בפולין מראה שאם החסרת שינה לזמן מה, ייתכן שהשלמת שעות שינה בסוף השבוע לא תספיק כדי לפצות על כך. המחקר פורסם בכתב העת PLOS ONE.

לפי המחקר, אנשים שהחסירו שעות שינה במשך 10 ימים, לאחר שבעה ימי התאוששות, השיבו לעצמם את מהירות התגובה הבסיסית שלהם, אך אף אחד ממדדי התפקוד האחרים שלהם לא התאושש במלואו. מלבד בעיות לב ומטבוליזם, מחסור בשינה קשור גם לבעיות נוירו-התנהגותיות כגון בעיות קשב, האטה בזיכרון, יכולת קוגניטיבית מופחתת ודיכאון.

מבצעי המחקר ניסו לבדוק כמה זמן לוקח להחלים מתקופות של חוסר שינה. משתתפי המחקר, 23 מבוגרים בריאים, התבקשו להגביל את שעות השינה במשך 10 ימים. לאחר מכן, ניתנו להם 7 ימי התאוששות בהם יכלו לישון כמה שרצו. המחקר בוצע בסביבתם הרגילה, והמשתתפים ענדו חיישנים על פרק כף היד כדי לעקוב אחר דפוסי השינה והפעילות היומיים שלהם. בכל יום הם עברו בדיקת אלקטרואנצפלוגרפיה (EEG) כדי לעקוב אחר פעילות המוח שלהם, וכן ענו על מבחנים שמדדו את זמני התגובה והדיוק שלהם. לאחר תקופת ההתאוששות, הפעילות המוחית של המשתתפים לא חזרה למצבה הקודם, וזמן התגובה שלהם היה המדד היחיד שחזר לרמתו הקודמת.

מבצעי המחקר סבורים שמחסור בשעות שינה משפיע עלינו, ואולי לזמן רב יותר ממה שניתן לצפות. זה יכול להתבטא בקושי לבצע משימות תובעניות ושינויים בהתנהגות. לפי המחקר, ההרגשה הסובייקטיבית של אדם שלא ישן מספיק לגבי מידת ההתאוששות שלו אינה מדויקת. משתתפי המחקר דיווחו כי הם מרגישים שמצב הרוח ומידת העייפות שלהם חזרו למצבם הקודם, למרות שהבדיקות הראו שהם לא התאוששו לגמרי.

המחקר תומך בהשערה של חוקרי שינה רבים, שמחסור בשינה עלול לגרום לנזק לטווח ארוך. רוב האנשים ישנים מעט מדי במהלך השבוע ולאחר מכן מנסים להדביק את השינה במהלך סופי השבוע. ההמלצה למבוגרים היא לישון לפחות 7 שעות כל לילה. לפי המחקר, שינה של שעה של שעה או שעתיים פחות מזמן המטרה של 7 שעות במשך מספר מועט של ימים גרמו לתפקוד לקוי גם אחרי שבוע של שינה מעל 7 שעות בלילה.

במאמר, החוקרים מציינים כי שינה לא מספקת תמיד הייתה נפוצה במקצועות ותעשיות מסוימות, כגון שירותי בריאות, בידור ותחבורה. לכך התווספה בשנים האחרונות העבודה מהבית, אשר מטשטשת את הגבולות בין עבודה לחיים פרטיים. למרות שהיכולת לעבוד מרחוק היא ברכה עבור רבים במהלך המגיפה העולמית, חוסר ההפרדה והשיבוש ביחס בין פעילות למנוחה היא אחת מתופעות הלוואי השכיחות של עבודה מהבית, טענו החוקרים.

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.