מחקר שנערך בדרום קליפורניה מגלה כיצד חשיפה לתנאי סביבה מסוימים עשויה להשפיע על התפקוד הקוגניטיבי של ילדים. כיצד ניתן לפתח יכולות זיכרון וריכוז אצל ילדים? ואילו צעדים פרקטיים ניתן ליישם בכדי לשפר את איכות האוויר במוסדות החינוך?
מחקר חדש שנערך באוניברסיטת דרום קליפורניה (USC) מציג כיצד חשיפה לסוגי זיהום מסוימים יכולה לפגוע ביכולות הלמידה והזיכרון של ילדים. במחקר, שכלל מעל ל-8,000 ילדים, נבדק הקשר בין חשיפה לחלקיקים מזהמים מרכבי דיזל ומכונות אחרות הפולטות חלקיקי פיח, לבין הביצועים הקוגניטיביים של ילדים בבית הספר. החוקרים השתמשו בשיטות שונות למדידת החשיפה לזיהום ולהערכת ההשפעות הקוגניטיביות בקרב ילדים בגילאים שונים.
מסקנות המחקר הצביעו על כך שילדים שנחשפו לרמות גבוהות של חלקיקים מזהמים הציגו ירידה ביכולות הקוגניטיביות ובביצועי הזיכרון, מה שמדגיש את ההשפעה המזיקה של זיהום האוויר על התפתחות המוח הצעיר. החוקרים מציעים לנקוט בצעדים להגבלת חשיפת ילדים לזיהום אוויר, במיוחד באזורים עירוניים עם תנועת כלי רכב גבוהה, וזאת כדי לשפר את איכות החיים בכלל ולמנוע פגיעה בתפקודים הקוגניטיביים בפרט.
"המחקר מצביע על פגיעה אפשרית המקושרת לזיהום אוויר, במנגנונים קוגניטיביים המשחקים תפקיד חשוב בתהליכי למידה וזיכרון, ובפרט בקשב ניהולי וזיכרון עבודה. ניתן לראות בקשב כ'צוואר בקבוק' של זיכרון העבודה, וכאשר הוא נפגע, יש לכך השפעה ישירה על איכות קליטת המידע בטווח הקצר ובהקשר לכך על מה שיאוחסן ויישמר כידע בזיכרון לטווח הארוך", כך לדבריו של איתי עניאל, חוקר מוח וזיכרון.
ההשפעות החינוכיות של זיהום האוויר – וההשפעה על המוח והזיכרון
מחקר נוסף שבחן את הקשר בין חשיפה למזהמי אוויר מסוכנים בבתי ספר לבין הישגי התלמידים מצא כי חשיפה גבוהה לאוויר מזוהם קשורה לממוצע ציונים נמוך יותר בקרב התלמידים, גם לאחר התאמה למשתנים אישיים ובית-ספריים. בנוסף, מחקרים מראים כי חשיפה למזהמים הנישאים באוויר משפיעים על התפתחות המוח בקרב ילדים, מה שעשוי להוביל לקשיים בריכוז, הפרעות קשב ולירידה בביצועים במבחנים. "המחקרים בנושא מצביעים על כך שזיהום אוויר אינו משפיע רק על מערכת הנשימה כפי שרבים סוברים – אלא גם גורם לנזקים ביולוגיים בהתפתחות המוח, וכתוצאה מכך גם בתפקודים הקוגניטיביים הקשורים לתהליכי למידה וזיכרון. חשיפה מתמשכת למזהמים עלולה לגרום לפגיעה בתפקוד הזיכרון, באופן המתבטא בקשיים בקידוד מידע חדש ובתהליכי עיבוד המידע והבנתו", מסביר עניאל.
יכולות הלמידה והזיכרון של תלמידים וסטודנטים מושפעות ממספר גורמים הן סביבתיים והן בהתייחס לאופן שבו מוחות שונים קולטים, מעבדים וזוכרים מידע בצורה שונה. אחת המטרות החשובות בתהליכי למידה וזיכרון היא לשפר ולחזק את יכולות התלמידים על אף האתגרים הקיימים, זאת דרך כלים מעשיים שעשויים כמכפילי כוח להשפיע על איכות התהליך. מדגיש עניאל.
עניאל ממליץ לתלמידים וסטודנטים על מספר כלים מעשיים לשיפור יכולות הלמידה והזיכרון:
- חשיבה ויזואלית: קשרו מידע מילולי לתמונות שמייצגות אותו. הקישור בין מידע מילולי למידע חזותי יסייע לכם לחזק אותו בזיכרון. לכן כשאתם לומדים חומר חדש, עשו שימוש ככל שניתן בעזרים חזותיים כגון גרפים, טבלאות, איורים, חצים ותמונות. בנוסף, במידה והמידע מופשט נסו להפוך אותו למוחשי ותשאלו את עצמכם את השאלה איך ניתן לצייר אותו או לראות אותו
כתמונה או תרשים. - סיפור אישי: קשרו את המידע החדש לחוויה אישית או לנושא שמעניין אתכם. ככלל, המוח זוכר לאורך זמן באופן יעיל יותר סיפורים וחוויות רגשיות מעניינות. למשל, אם אתם לומדים על תקופה היסטורית, דמיינו את עצמכם חיים באותה תקופה ויוצרים קשרים אישיים עם הדמויות. מומלץ לשאול את עצמנו מה מחבר אותנו טוב יותר מבחינה רגשית למידע ואיך ניתן להפוך אותו למשמעותי ומעניין יותר עבורנו. בהקשר לכך, ניתן לקשר את המידע לחיים האישיים שלנו, לדמות מוכרת או לתחביב אהוב עלינו, מה שיסייע לנו להעלות את הערך הרגשי של המידע וכתוצאה מכך לזכור אותו טוב יותר.
- העמקת ההבנה: חלק מהתלמידים והסטודנטים לומדים לפעמים מידע חדש בעל פה מבלי בהכרח להבין אותו. לדוגמא, נוסחה במתמטיקה. ככלל, קשה יותר עד בלתי אפשרי לנסות לזכור בעל פה מידע לאורך זמן אך ורק דרך שינון מבלי להתחבר למשמעות שלו ולהבין אותו. לכן, נסו להעמיק את ההבנה ככל שניתן במידע שאותו אתם לומדים. אם להערכתם הבנת חומר הלימוד היא חלקית ולא מעמיקה, מומלץ להיעזר במי שלדעתכם שולט בחומר ויכול להסביר לכם טוב יותר. ככל שתבינו את המידע טוב יותר כך ככל הנראה תשפרו את היכולת להפוך אותו לידע ולזכור אותו בטווח הארוך.
- חלוקה המידע לפיסות קטנות: נסו לחלק מידע מורכב לפיסות מידע קטנות הניתנות לעיבוד מוחי יעיל יותר. לדוגמא, בלמידת פרק מורכב בהיסטוריה או תנ"כ נסו ליצור אבני דרך ככותרות משנה לנושא הפרק, המתארות את הרעיונות המרכזיים שאותם חשוב לסכם, ללמוד ולזכור. אבני הדרך עשויות לסייע לכם לחלק את החומר המורכב לפיסות מידע קטנות יותר וליצור מסלול זיכרון יעיל יותר המייצג את הרעיונות המרכזיים מהפרק.
- למידה חווייתית: הפכו את הלמידה לחוויה מעניינת ומהנה. שאלו את עצמכם את השאלה מה החומר שאותו אתם לומדים מזכיר לכם ושלבו דרך הדמיון אלמנטים של סקרנות, הומור או מתח בתהליך הלמידה. ככל שחווית הלמידה תהיה מעניינת יותר עבורכם, כך תזכרו אותה ואת חומר הלימוד הקשור אליה טוב יותר.
זיהום האוויר במוסדות חינוך – פרספקטיבה סביבתית
"בעוד מדינות רבות משקיעות משאבים רבים בשיפור איכות האוויר בבתי הספר, ישראל נותרה מאחור", מדגיש עופר נידם, מומחה לניתוח תחום זיהום האוויר.
"ההשקעות הללו כוללות התקנת מערכות אוורור חדישות ותקנות מחמירות לבקרת איכות האוויר. בארה"ב, לדוגמה, הוקצו לאחרונה עשרות מיליוני דולרים לתכניות שמטרתן לשפר את איכות האוויר בבתי הספר כדי לאפשר סביבת לימודים בריאה ומיטבית", מסביר נידם. "בנוסף, מחקר מקיף שפורסם בנושא מדגיש כי זיהום אוויר עלול להוביל לירידה באיכות השינה, להחלשת המערכת החיסונית, ולבעיות בריכוז ובהתמדה בקרב ילדים. השפעות אלו מצטברות, ובעת חשיפה ממושכת הן אף עלולות לפגוע ביכולות החינוכיות של ילדים ובסיכוייהם להצליח", הוא טוען.
טיפים לשמירה על סביבת לימודים נקייה
נידם מציע מספר צעדים מעשיים לשיפור איכות האוויר במוסדות חינוך:
- הגבלת זיהום בקרבת בתי הספר: מומלץ להרחיק את הכניסה של רכבים לשטח בית הספר וליישם מדיניות של "ריחוק ממקורות מזהמים" כמו תחנות אוטובוסים וחניונים. הרחקת רכבים ומניעת כניסה של כלי רכב מזהמים יכולים להפחית משמעותית את החשיפה של הילדים למזהמים בעת השהות בבית הספר.
- שילוב צמחייה ירוקה: נטיעת עצים וצמחייה ירוקה בשטחי בית הספר ובסביבתו יכולה לשפר את איכות האוויר. חשוב לבחור צמחייה שמותאמת לאקלים המקומי ושדורשת תחזוקה מינימלית.
- התקנת מערכות אוורור וסינון מתקדמות: אחד הצעדים היעילים ביותר הוא התקנת מערכות המיועדות לסנן את האוויר ולמנוע את כניסתם של חלקיקים מזהמים וגזים רעילים לבתי הספר. יש לשקול בחירת מערכות אוורור עם מסננים באיכות גבוהה המסוגלים ללכוד חלקיקים קטנים ומזהמים הנמצאים באוויר, כמו אלה הנפלטים מכלי רכב.
- מודעות ופעילות חינוכית בנושא איכות האוויר: כדי לעודד שמירה על סביבה נקייה, ניתן לקיים פעילויות הסברה לתלמידים, להורים ולצוותי החינוך על חשיבות איכות האוויר לבריאות וללמידה. העלאת המודעות לנושא תוכל ליצור שינוי מבפנים ולסייע בגיבוש דרכי פעולה לשיפור הסביבה.
- אוורור טבעי קבוע: פתיחה של חלונות במהלך היום, במיוחד בהפסקות או לאחר שעות הלימודים, מאפשרת תחלופה של האוויר וצמצום ריכוזי מזהמים. פעולה זו אינה מהווה תחליף למערכות סינון, אך היא תורמת לשיפור איכות האוויר במרחב סגור.