תזונה

תוויות מזון צבעוניות משפרות את הבחירות התזונתיות של הצרכנים

סקירה שיטתית של מחקרים בדקה את השפעת שיטות הסימון על אריזות מזון על נטייתם של צרכנים לרכוש אוכל בריא יותר

חומרים משמרים במזון, סופרמרקט, סימון נמוצרים. אילוזטרציה

תזונה עשירה במלח, סוכר ושומן רווי ודלת דגנים מלאים היא גורם סיכון מוביל למחלות. סקירה שנערכה לאחרונה מצביעה על כך שתוויות ואזהרות על אריזות מזון קשורות לבחירת מזון בריאה. החוקרים מאוסטרליה, קנדה, ניו זילנד, בריטניה וארצות הברית, סבורים כי המחקר שלהם תומך במדיניות סימון חובה של חבילות.

תוויות מקודדות ותוויות אזהרה נמצאות בשימוש נפוץ באריזות מזון ברחבי העולם וגם בישראל, ומטרתן לעודד אנשים לאכול מזון בריא יותר כדי להפחית את הנטל של מחלות ותמותה הקשורות לתזונה. המחקר, שפורסם בכתב העת PLOS Medicine, הוא המחקר ראשון שבודק את השפעת התוויות על רכישות צרכנים בבריטניה, קנדה, ניו זילנד, וארה"ב. כדי לכמת את ההשפעות של התוויות על האריזות,  המחברים סקרו נתונים מ-134 מחקרים שבדקו עמיתים שפורסמו בין ינואר 1990 למאי 2021 וביצעו מטה-אנליזה לתוצאות המחקרים.

שיטות התיוג של המזון שנבדקו היו שיטת הרמזור (סימון בירוק – כמות נמוכה, צהוב – בינונית, ואדום – גבוהה של קלוריות, שומן, סוכר ומלח) ושיטת Nutri-Score שנותנת ניקוד כללי למזון באריזה, כאשר ירוק משמעותו ערך תזונתי גבוה וכתום כהה משמעותו ערך תזונתי נמוך. בנוסף נבדקו שיטת האזהרה התזונתית ואזהרת הבריאות, שבהן האריזות מסומנות עם אזהרה בלבד, ללא שימוש בצבע.

בישראל נעשה שימוש בשיטה בה מזון המכיל כמות גבוהה של נתרן, סוכרים או חומצות שומן רוויות, חובה על היצרנים לסמן במדבקה אדומה. מוצרי מזון שעומדים בתנאים שקבעה ועדה מדעית רשאים להוסיף לאריזה סימון ירוק. נבדקו השינויים בהתנהגות ורכישות של צרכנים, ונבחנה איזו שיטה השפיעה על צרכנים לרכוש מזון בריא יותר. החוקרים מצאו ששיטות התיוג של הרמזור, אזהרות תזונתיות ואזהרות בריאות היו קשורות לסיכוי מוגבר לבחור מוצרים בריאים יותר.

החוקרים סבורים שהשיטות הללו השפיעו על התנהגות הצרכנים על ידי כך שהבהירו את המידע התזונתי על המוצר וכך קידמו יחס חיובי למזון בריא ויחס שלישי למזון פחות מזין. לתוויות המקודדות בצבע הייתה השפעה משמעותית יותר מבחינת ההשפעה על הקונים לרכוש מזון בריא. לעומת זאת, תוויות האזהרה מספקות הרתעה חזקה יותר מפני רכישות לא בריאות.

לדברי המחברים, המחקר תומך במדיניות סימון חובה של אריזות המזון על מנת לכוון את בחירת הצרכנים ולעודד את תעשיית המזון לייצר גרסאות בריאות יותר של המוצרים שלהם. המחקר לא לקח בחשבון את ההבדלים בפורמט ובמיקום הסימונים על האריזה, וגם לא את ההבדלים בין האוכלוסיות השונות ותנאי הניסוי השונים במחקרים. רוב עבודות המחקר שהעריכו היו מחקרי מעבדה, כך שהנתונים מהעולם האמיתי על צריכת מזון היו מוגבלים.

לדברי המחברים, הסימון האחיד על אריזות מסייע ללקוחות להבין אם המוצר בריא או לא, ולא להסתמך על הצהרות היצרנים שהמזון בריא או אורגני, או דל-שומן, או על רשימת המרכיבים שיכולה להיות מטעה, למשל כאשר היצרנים משתמשים בשמות הכימיים של סוכרים, במקום לציין את כמות הסוכר הכוללת במוצר.

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.