חוקרים בברזיל מצאו כי תוסף ויטמין D עשוי לעזור לטיפולי כימותרפיה לפעול בצורה טובה יותר בקרב נשים עם סרטן השד. המחקר נערך בבית הספר לרפואה בוטוקאטו באוניברסיטת סאו פאולו, ומומן על ידי קרן FAPESP. הוא מצביע על כך שמינונים נמוכים של הוויטמין עשויים לשפר את תוצאות הטיפול, ולשמש אפשרות נגישה יותר בהשוואה לתרופות יקרות.
במחקר, שפורסם בכתב העת Nutrition and Cancer, השתתפו 80 נשים מעל גיל 45 לפני תחילת כימותרפיה המיועדת לכווץ גידולים לפני ניתוח. המשתתפות חולקו לשתי קבוצות: קבוצה אחת קיבלה מנה יומית של 2,000 יחידות בינלאומיות של ויטמין D, והקבוצה השנייה קיבלה טבליות פלצבו.
לאחר שישה חודשים, בקרב הנשים שנטלו ויטמין D, כ-43 אחוזים חוו היעלמות מוחלטת של הסרטן לאחר הכימותרפיה. לשם השוואה, רק 24 אחוזים מאלו בקבוצת הפלצבו הגיעו לאותה תוצאה. אדוארדו קרבליו-פסואה, נשיא החברה הברזילאית למסטולוגיה באזור סאו פאולו ואחד ממחברי המחקר, אמר: "גם עם מדגם קטן של משתתפות, ניתן היה להבחין בהבדל משמעותי בתגובה לכימותרפיה. בנוסף, המינון ששימש במחקר נמוך בהרבה מהמינון המקובל לתיקון חוסר בוויטמין D, שהוא בדרך כלל 50,000 יחידות בשבוע".
רוב המשתתפות החלו את המחקר עם רמות ויטמין D נמוכות מ-20 ננוגרם למיליליטר דם, בעוד שהחברה הברזילאית לראומטולוגיה ממליצה לשמור על רמות שבין 40 ל-70. ויטמין D מסייע לספיגת סידן וזרחן ותומך בתפקוד החיסוני. ההנחיות כיום ממליצות על 600 יחידות בינלאומיות ביום לרוב המבוגרים ו-800 למבוגרים יותר, בעוד שהאקדמיה האמריקאית לרופאי ילדים ממליצה על 400 לתינוקות. צריכה מופרזת עלולה להזיק ולגרום להקאות, חולשה ואבנים בכליות.
קרבליו-פסואה הוסיף: "עם התוסף, הרמות עלו לאורך הטיפול הכימותרפי, מה שמחזק תרומה אפשרית להחלמת המטופלות. ויטמין D הוא אפשרות נגישה וזולה בהשוואה לתרופות אחרות המשמשות לשיפור התגובה לכימותרפיה, שחלקן אינן נכללות אפילו במערכת הבריאות הציבורית".
יש לציין כי המחקר בחן את הטיפול כתוספת לטיפול הקיים (ולא כתחליף), וכי הוא בוצע במספר קטן יחסית של נשים, מה שדורש מחקר נוסף משמעותי לפי שמגיעים לכדי מסקנות משמעותיות בנוגע לטיפול.

