מחקרים

תופעת לוואי נוספת של הקורונה: דיסמורפיית זום

ככל שאנשים מבלים יותר זמן בשיחות וידאו, רבים מהם פחות מרוצים מאיך שהם נראים, דבר המתבטא בעלייה בפניות לרופאי עור

שיחת זום. אילוסטרציה

מגפת הקורונה גרמה לכך ששיחות ווידאו הפכו לאמצעי תקשורת ראשי לצרכי עבודה ואינטראקציה חברתית חברתיים. אנשים בהו בדמותם המצולמת על מסך המחשב, לעתים קרובות במשך שעות ביום, ורבים לא אהבו את מה שהם ראו, ופיתחו תפיסה עצמית שלילית.

בזמנים רגילים, לרוב האנשים נקודת המבט היא כלפי חוץ. במהלך אינטראקציות מקצועיות, חברתיות או אישיות, הם מסתכלים על אנשים אחרים, ולא על עצמם. המעבר לעבודה מרחוק ולתקשורת בין אישית מצולמת אילץ אנשים רבים להקדיש זמן רב יותר להסתכל על עצמם על גבי המסכים הדיגיטליים, ועבור חלקם, החוויה הובילה לתופעה שמכונה "דיסמורפיית זום", שבה נתקלים רופאי עור, מנתחים פלסטיים, ומומחי בריאות נפש. מחקר שנערך בבוסטון סקר 134 רופאי עור מוסמכים ומצא כי 56.7% מהם דיווחו על עלייה בהתייעצויות קוסמטיות בעיצומה של המגפה העולמית. ב-86% מהמקרים, המטופלים ציינו ששיחות וידאו היו הסיבה להתייעצות הקוסמטית.

החוקרים ציינו שהזמן הרב שבילו מול המצלמה, יחד עם ההשפעות הלא מחמיאות של מצלמות קדמיות, היוו טריגר לתגובה תת-מודעת ומדאיגה שאופיינית לתקופת המגיפה. בנוסף, אנשים רבים בילו יותר זמן ברשתות החברתיות וצפו בתמונות ערוכות מאוד של אחרים, וערכו השוואות לא בריאות לתמונות שלהם במצלמות הפונות קדימה, שלעיתים מעוותות את מראה הפנים.

החוקרים ציינו שהופתעו מעד כמה רחבה התופעה של אנשים שמודעים לעצמם יתר על המידה ועסוקים במראה שלהם בשיחות ווידיאו. נבדקי הסקר אמרו כי החששות הנפוצים ביותר בקרב המטופלים היו קמטים בחלק העליון של פנים (77%), עיגולים כהים מתחת לעיניים (64.4%), כתמים כהים בפנים (53%) וצוואר נפול (50%). הליכים קוסמטיים שהוזכרו הרבה על ידי מטופלים במהלך התייעצויות היו בוטוקס,ז ריקות מילוי וטיפולי לייזר.

המרכיב הפסיכולוגי של התופעה התבטא בתגובות על תפיסתם העצמית של המטופלים. 82.7% מרופאי העור אמרו ששביעות הרצון של המטופלים מהמראה שלהם ירדה מאז השימוש המוגבר בשיחות וידאו, דבר שהעיד על כך שהמעבר לחיים הוירטואליים גרם להם לפתח תפיסה עצמית שלילית.

נראה כי הטכנולוגיה הדיגיטלית היא תורמת עיקרית לדיסמורפיית זום. החוקרים טוענים שמצלמות המחשב ומסכי המחשב הם באיכות נמוכה שמעוותת את הפנים. האף נראה רחב יותר, העיניים נראות קטנות יותר ורחוקות יותר, וצל טבעי על הפנים טבעיות עשויות להיראות כשטחים כהים ושטוחים. במהלך שיחות וידאו, הצופים רואים יותר הבעות פנים הקשורות לרגשות, המדגישות קווי הבעה וקמטים. הצופים יכולים להשוות את המראה שלהם למראה של אחרים בשיחה, ובשונה מתמונות ברשתות החברתיות, לשיחות וידאו בשידור חי יש מעט אפשרויות לעריכה ושינוי המראה של האדם. בנוסף, בשיחות עבודה ישנו רצון לכבות את המצלמה הקדמית כדי לא לראות את עצמך על המסך, אך הדבר עשוי להיתפס כחוסר מעורבות בפגישה.

במחקר ניתנו גם כמה עצות פשוטות. ככל שאדם יושב קרוב יותר למצלמה הקדמית, כך המראה מעוות יותר. ישיבה רחוקה יותר יכולה להפוך את המראה לנורמלי יותר. מצלמה ברזולוציה גבוהה, ותאורה ומיקום מחמיאים עשויים לסייע במניעת חלק מהעיוותים. לבלות פחות זמן ברשתות חברתיות גם יכול לסייע, כי שימוש מוגבר ברשתות חברתיות נקשר לחוסר שביעות רצון מהגוף ולהערכה עצמית נמוכה.

תגובות

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *