מחקרים

חוקרים: אנטיביוטיקה נפוצה מסכנת את אבי העורקים

מצא לראשונה קשר בין חשיפה לפלואורוקינולון והחמרה של מחלות קיימות באבי העורקים

אנטיביוטיקה. אילוסטרציה

לראשונה התגלה שחשיפה לאנטיביוטיקה פלואורוקינולון מגבירה את הסיכון לסיבוכים אצל חולים במחלות אבי העורקים. במחקר מרובה המשתתפים שנערך בטייוואן ופורסם ב-Journal of the American College of Cardiology, עקבו אחרי אנשים שסובלים מקרע בשכבה הפנימית של אבי העורקים (aortic dissection) או ממפרצת אבי העורקים, ונמצא שהם היו בסיכון גבוה יותר להסתבכות המחלה בתקופות בהן נחשפו לאנטיביוטיקה מסוג קינולון.

קינולון היא אנטיביוטיקה נפוצה מאוד שמשמשת לטיפול בזיהומים בדרכי השתן ודרכי הנשימה, וכן לטיפול בציסטיק פיברוזיס. המחקר בדק גם את השפעתה של האנטיביוטיקה אמוקסיצילין, והיא לא היתה קשורה לאף אחד מהסיבוכים שהיו בקורלציה עם קינולון, ביניהם סיבוכים שהצריכו ניתוח לב פתוח או החדרת תומכן (סטנט), או מוות.

מסקנת החוקרים היא שיש להפחית את השימוש בפלואורוקינולון בחולים מאושפזים עם מחלת אבי העורקים. החוקרים מציינים גם שיש צורך במחקרים נוספים או ניסויים קליניים כדי להעריך את בטיחותם של הפלואורוקינולונים, אשר נחשבים לאנטיביוטיקה נוחה ויעילה, באוכלוסייה הכללית שלא סובלת מגורמי סיכון כדי למנוע בהלה מיותרת.

מחקרי עבר הדגימו שהשימוש בפלואורוקינולון גורם לבעיות באבי העורקים אצל אנשים שלא סבלו מהבעיה קודם לכן, אך בשל מגבלות הניתוחים התצפיתיים לא היה ברור אם הקשר הוא באמת סיבתי.

סיכונים נוספים של תרופות אלו כוללים בעיות נפשיות, פגיעה בכבד, והפרעות ברקמות החיבור. עם זאת, אנטיביוטיקה זו ממשיכה להיות בשימוש נרחב, ולפי המחקר הטאייוואני, טיפלו בה ב-23.6% מהחולים עם קרע או מפרצת באבי העורקים שהשתתפו במחקר.  החוקרים קובעים שתוצאות המחקר מצביעות על כך שיש צורך לשנות את השיטה בה נותנים לחולים אלה מרשמי אנטיביוטיקה בבית החולים ובמרפאות חוץ.

מחקר העוקבה הרטרוספקטיבי הסתמך על המאגר הלאומי לביטוח בריאות של טייוואן. הוא כלל 31,570 מבוגרים שאושפזו (גיל ממוצע 70.2; 72.6% גברים) ושוחררו מאשפוז עם אבחנה של קרע או מפרצת באבי העורקים, בין השנים 2001-2013.

החוקרים השוו את הסיכון לסיבוכים במצב אבי העורקים של החולים בתקופות בהן נטלו פלואורוקינולון לעומת התקופות בהן נרשם להם אמוקסיצילין. הסיכון לסיבוכים היו גבוה משמעותית עבור חולים שלקחו פלואורוקינולון.

תחום נוסף שיש לחקור אותו הוא הסכנה הפוטנציאלית של שימוש בפלואורוקינולונים בחולים עם צורות גנטיות של בעיות באבי העורקים, כמו תסמונת מרפן ותסמונת לויס-דיץ.

 

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו
0:00
0:00