בעיות ראייה

לא זזים מהצג: שימוש בסמארטפון ובמחשב והנזקים לראיית ילדים ובני נוער

לאחר שנת הקורונה שבה בילו הילדים ובני הנוער מול מסכי המחשב, הטאבלט והסמארטפון ועם היתכנות לסגר נוסף, מחקר חדש מוכיח: שימוש בסמארטפון מהווה גורם סיכון לקוצר ראייה

ילד מול צג מחשב. אילוסטרציה
בעלייה המשמעותית בשימוש במסכים בתקופת הקורונה בשנה וחצי האחרונות. צילום: אילוסטרציה

לאחר שנה שבה בילו בני הנוער מסוגרים בחדרם מול מסכי המחשב, הטאבלט והסמארטפון, ועם היתכנות לסגר נוסף, מחקר חדש שבחן את דפוסי השימוש של מתבגרים במסכים מגלה כמה שעות ביום מבלים הצעירים מול מסכים בימי שגרה, למי ומתי הופך המסך למסוכן לראייה ומדוע סגנון החיים של הילד נמצא כמשתנה משמעותי שיכול להטות את הכף לטובה.

מחקר שהתפרסם בשבוע האחרון בכתב העת Ophthalmology – אחד מכתבי העת המרכזיים בתחום רפואת העיניים – בחן את השפעת השימוש בסמארטפון על קוצר הראייה בקרב מתבגרים, ומוכיח מדעית את הסברה הרווחת: שימוש בסמארטפון אכן מהווה גורם סיכון לקוצר ראייה.

המחקר בחן דפוסי שימוש של 525 מתבגרים בגילאי 12-16 בסמארטפון. מנתוני המחקר עולה כי הצעירים שנבחנו מבלים בממוצע ארבע שעות ביום בשימוש בסמארטפונים ומרבים בשימוש ממושך הגולש מעבר ל-20 דקות ברצף, אשר נמצא כקשור באופן מובהק לעלייה בקוצר ראייה. בעוד שמדובר במחקר בינלאומי, הסברה הרווחת שמתבגרים ישראלים מיישרים קו עם הנתונים שנמצאו ואף חורגים מהם.

דו"ח מצב האינטרנט של ישראל לשנת 2019 הצביע כי בישראל ילדים כבר בגיל עשר מקבלים סמארטפון, בני 11-15 צוברים למעלה מארבע שעות מסך ביום ועד גיל 18 הם מגיעים ל-7-9 שעות מסך ביום. כל זאת מבלי להתחשב בעלייה המשמעותית בשימוש במסכים בתקופת הקורונה בשנה וחצי האחרונות שהקצינה את השימוש במסכים.

"ישראל ידועה כמדינה בה השימוש של ילדים בטלפונים סלולאריים הוא מהגבוהים בעולם", מרחיבה אורטל סבג, מנהלת חטיבת מחקרים בחברת CooperVision. "על פי דו"ח שנתי של המועצה לשלום הילד, 50% מהילדים מקבלים מהוריהם סמארטפון כבר בגיל 10 עד 12 ו-43% מההורים אינם מגבילים את זמן המסך של ילדיהם", מבהירה סבג.

נתון מעניין נוסף עליו מצביעים נתוני המחקר הוא שבקרב ילדים ובני נוער שנחשפים פחות לאור יום טבעי נצפתה הסתברות גבוהה עוד יותר לפתח בעיות ראייה. ככל שהשימוש במסכים ממושך יותר וללא הפסקות, גדלה הסבירות לפתח קוצר ראייה. לעומת זאת חשיפה גבוהה יותר לאור יום טבעי ובילוי מחוץ לבית מעכב את העלייה בקוצר ראיה משמעותית.

"מחקרים בישראל מצביעים על כך ש-58% מהילדים הישראלים נחשפים לאור יום פחות משעתיים ביום, זאת על אף שניסויים מראים כי ילדים צריכים לבלות לפחות שעה וחצי ביום בחוץ. כל שעה נוספת תוריד את הסיכוי לקוצר ראייה ב-2% נוספים".

מחקר נוסף שפורסם בהולנד מראה שילדים מבלים בממוצע 4 שעות ביום בשימוש בסמארטפונים. המחקר הראה ששימוש ממושך מעבר ל-20 דקות רציפות קשור בעלייה ניכרת בקוצר ראייה בעיקר בקרב ילדים ובני נוער וזו בלטה בעיקר בקרב אלה שנחשפים פחות לאור יום טבעי. ההשפעה על התקדמות קוצר ראיה היתה גדולה אף יותר אצל ילדים שכבר יש להם קוצר ראייה מאשר בקרב ילדים ללא קוצר ראייה.

עם מספרים שהכפילו את עצמם בתוך 40 שנה, קוצר ראייה הגיע בשנים האחרונות למימדים של מגיפה עולמית. הסיבות לכך קשורות לאורח החיים המודרני במהלכו אנחנו מרבים להסתכל על מטרה קרובה (ספרים ומסכים) ומבלים משמעותית פחות שעות מחוץ לבית באור יום טבעי – דבר שכאמור גורם גם הוא לעלייה בשכיחות קוצר הראייה. הבעיה גדולה במיוחד בקרב ילדים מאחר שבשנים בהם העין מתפתחת קצב גדילת המספר מדי שנה מהיר מאוד ויכול להגיע למספר ואף למספר וחצי בשנה. עיקר הגדילה מתרחשת בין הגילאים 6-12, לכן אלה הגילאים הקריטיים לטיפול ומעקב אחר קוצר ראייה.

ומה בישראל? שליש מהילדים בני 10-16 מרכיבים משקפי ראייה

הקורונה תרמה אף היא לבעיה: מחקר שנערך בישראל ומשווה את מצב ראיית הילדים לאחר שנת הקורונה בהשוואה לשנה שלפניה מצא עלייה של 30% בקצב עליית המספר בקרב הילדים שנבדקו. על כן, חשוב ללכת עם הילדים ובני הנוער לבדיקת ראייה ולאתר את הבעיה מוקדם ככל הניתן. כיום קיימות מגוון טכנולוגיות, כמו עדשות מגע ייחודיות למתבגרים שלא רק מתקנות את הראיה אלא מאטות ואף עוצרות את קצב ההידרדרות וגדילת המספר.

בנוסף, ממליצים גורמי המקצוע לאמץ את חוק ה-"20-20", על פיו יש לעשות הפסקה משימוש במסכים ועבודה מקרוב כל 20 דקות למשך 20 שניות לפחות ולהסתכל לרחוק (מרחק של 6 מטר או יותר), דבר שיכול לעכב את קצב העלייה בקוצר ראייה ולהפחית את ההשפעה השלילית של שימוש מרובה במסכים, בפרט אצל ילדים שכבר יש להם קוצר ראייה.

מסקר שנערך בישראל לקראת חזרה לבית הספר עולה כי למעלה משליש מהילדים בגילאי 10-16 בארץ מרכיבים משקפי ראייה. הסקר נערך  בחודש יולי 2021 על ידי חברת המחקר רושינק ביוזמת רשת אירוקה בקרב 502 משיבים בישראל, במדגם אקראי ארצי מייצג של הורים לילדים בגילאי 10-16. עוד עולה מהסקר: רוב ההורים מסכימים כי זמן מסכים ממושך עלול לפגוע בראייה של ילדיהם ולמעלה ממחצית מההורים מודעים לתופעת ה"אור כחול". למרות כל זאת, חלק מההורים פשוט "השלימו עם המצב".

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו
0:00
0:00