מחקרים

מחלות מעיים ודיכאון – האם האחד גורם לשני?

מחקר חדש מראה קשר דו-כיווני בין מחלת מעי דלקתית ודיכאון

חיידקי מעיים. אילוסטרציה

מחלת מעי דלקתית (IBD) היא מצב כרוני המערב דלקת של מערכת העיכול, המשפיע על כ-1.6 מיליון אמריקאים, בעוד שדיכאון משפיע על יותר מ-16 מיליון אמריקאים. מחקר חדש מטעם Keck Medicine מ-USC מראה שלמטופלים שאובחנו עם מחלת מעי דלקתית היה סיכוי גבוה פי תשעה לפתח דיכאון מאשר האוכלוסייה הכללית. בנוסף, אחיהם, שלא סבלו ממחלת מעי דלקתית, היו בסיכון כמעט פי שניים לפתח דיכאון.

כמו כן, נמצא שמטופלים עם דיכאון היו בסיכון גבוה פי שניים לפתח מחלת מעי דלקתית, ואחיהם ללא דיכאון היו בסיכון גבוה פי שניים וחצי לפתח מחלה זו.

"מחקר זה חושף חפיפה קלינית בין שני המצבים, והוא המחקר הראשון שחקר את הקשר הדו-כיווני בין מחלת מעי דלקתית ודיכאון אצל אחים", אמר ד"ר בינג ג'אנג, גסטרואנטרולוג מ-Keck Medicine ומחבר מוביל של המחקר.

ג'אנג ועמיתיו החוקרים ניתחו את הנתונים של יותר מ-20 מיליון אנשים ממאגר המידע הלאומי לביטוח בריאות בטייוואן, המכיל מידע רפואי מקיף על יותר מ-99% מתושבי טייוואן.

במשך 11 שנים, הם עקבו אחר מטופלים עם IBD או דיכאון ואחר אחיהם הבריאים, תוך השוואה של הופעת דיכאון או IBD עם קבוצת ביקורת של אנשים בריאים בגיל, מין ומצב סוציו-אקונומי דומים. ג'אנג משער שגורמים רבים עשויים לתרום לאופי הדו-כיווני של ההפרעות, כולל גורמי לחץ סביבתיים, אוכלוסיית חיידקי המעי וגנטיקה.

קשר דו-כיווני שאיננו אינטואיטיבי

"הממצא שאנשים עם מחלת מעי דלקתית נוטים יותר לדיכאון הוא הגיוני כי מחלות אלו גורמות לתסמינים קבועים במערכת העיכול שיכולים להפריע מאוד לחיי המטופל", אמר ג'אנג. "והסיכון המוגבר לדיכאון בקרב אחים של חולי מחלת מעי דלקתית עשוי לשקף עייפות של המטפל אם לאחים יש תפקיד בטיפול בחולה".

מה שהפתיע את החוקרים היה שחולים עם דיכאון היו מועדים לפתח מחלת מעי דלקתית. ג'אנג משער שגילוי זה עשוי להיות קשור למה שמכונה ציר המעי-מוח, קשר מבוסס מדעית בין מערכת העיכול ומערכת העצבים המרכזית.

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו
0:00
0:00