אונקולוגיה

מיתוסים ואמיתות על סרטן צוואר הרחם

השבוע מצוין שבוע המודעות לסרטן צוואר הרחם. ד״ר ישראל יולס, מומחה ברפואת נשים, עושה סדר בנושא ומנפץ מיתוסים על אבחון המחלה, על וירוס ה-HPV ועל החיסון נגד נגיף הפפילומה

ערכת בדיקת פאפ לזיהוי נגיף הפפילומה. אילוסטרציה
ערכת בדיקת פאפ לזיהוי נגיף הפפילומה. אילוסטרציה

השבוע מצוין בישראל שבוע המודעות לסרטן צוואר הרחם. ד״ר ישראל יולס, מומחה ברפואת נשים וראש תחום רפואת נשים במחוז המרכז של שירותי בריאות כללית, עושה סדר בנושא "אמיתות" ואמונות על אבחון המחלה, הבדיקות ועל החיסון נגד נגיף הפפילומה.

 "סרטן צוואר הרחם הוא כוח הגורל, כמו כל הגידולים האחרים"

לא נכון! סרטן צוואר הרחם נגרם על ידי וירוס הפפילומה. לפיכך, בדיקה תקופתית של צוואר הרחם (משטח PAP שנלקח עד לאחרונה) או בדיקת הימצאות וירוס הפפילומה HPV, יכולה לגלות הימצאות תאים טרום סרטניים ולעצור את התקדמות המחלה לסרטן. בנוסף, קיים חיסון נגד וירוס הפפילומה, ובהיעדר שגשוג של וירוס זה, לא יתפתח סרטן צוואר הרחם.

"אם ככה, כדאי להיבדק כל חודש ולוודא שאין לי את הוירוס"

לא נכון! מחקרים מראים שלאחר בדיקה שלילית לוירוס ה-HPV, בהיעדר סימנים קליניים, מספיקה בדיקה כעבור חמש שנים. באם מופיעים סימנים מחשידים, דימום שלא בזמנו או דימום לאחר קיום יחסים, יש לפנות לבדיקה והרופא ישקול לקחת בדיקה גם בטווח קצר יותר.

"סרטן צוואר הרחם נדיר בארץ ולכן אין מה למהר ולבדוק"

לא נכון! ע"פ נתוני משרד הבריאות, כ-1,200- 2,000 נשים מאובחנות מדי שנה עם שינויים טרום ממאירים בצוואר הרחם וכ-180 נשים מאובחנות מדי שנה עם סרטן צוואר הרחם. זהו מספר קטן יחסית, אבל בהינתן העובדה שהגידול הזה הוא בר מניעה (על ידי חיסון) ואפשרות גילוי מוקדם (על ידי סקר צוואר הרחם), זהו מספר גבוה.

"הוירוס פוגע רק בנשים"

לא נכון! וירוס הפפילומה יכול לגרום גם לסרטן באיברי המין של הגבר ובלוע.

"בכל מקרה של הימצאות הוירוס, יש לטפל"

לא נכון! אחוז ניכר מהוירוסים ייעלמו ללא טיפול. חלק ניכר מה-HPV הם בעלי פוטנציאל ממאירות נמוך ורק מיעוטם הם בעלי סיכון גבוה.

"כדאי לדחות את החיסון ככל האפשר"

לא נכון! המערכת החיסונית של ילדים "לומדת" לטווח ארוך יותר ולכן חיסון בגיל צעיר נגד וירוס הפפילומה יוצר זיכרון חיסוני לטווח הארוך. בנוסף, לעתים, התחלת קיום היחסים אינה מתוכננת ועדיף, כמובן, לחסן טרם החשיפה האפשרית לוירוס ה-HPV.

"החיסון מונע רק סרטן אצל המחוסנת"

לא נכון! החיסון מפחית בצורה ניכרת את שיעור היבלות של איברי המין.

"אבל חיסון זה תמיד מפחיד, בגלל תופעות הלוואי"

עד היום התקבל מידע על מאות מיליוני חיסונים עם שיעור תופעות לוואי מזערי, רובן תופעות מקומיות וחולפות. בסופו של דבר, בשיקולי עלות-תועלת, החיסון בטוח מאוד ויעיל מאוד. בכל מקרה של ספק בילדים אלרגיים למשל, יש להיוועץ ברופא.

"אם ככה , אחרי החיסון אפשר להימנע מאמצעי מניעה מקומיים בעת קיום יחסים"

לא נכון! החיסון נותן הגנה כמעט מרבית בפני HPV, אבל כמו תמיד, אין הגנה של 100%. בנוסף הוא איננו מגן בפני מחלות מין אחרות ובוודאי לא מפני הריון.

"באם מתגלה וירוס חשוד, או תלונה קלינית, יש לפנות לרופא ולבצע בדיקת מומחה לצוואר הרחם ( בדיקת קולפוסקופיה)"

נכון להיום, במקרה שיש תלונה קלינית, רופא הנשים יפנה בד"כ את האישה לבדיקה של צוואר הרחם על ידי מומחה לצוואר הרחם (קולפוסקופיה). בתחום זה עומדת להיכנס לשוק שיטה מהפכנית של בדיקה ויזואלית של צוואר הרחם המאפשרת לאתר, לאבחן ולקיים תיעוד של צוואר הרחם שלא על ידי מומחה של צוואר הרחם. בימים אלה עומדת המערכת בפני ניסוי קליני רחב היקף בארץ.

שורה תחתונה: "כל אישה צריכה להקפיד לבקר אצל רופא הנשים שלה פעם בשנה, לברר לגבי בדיקת סקר לצוואר הרחם וכן לגבי חיסון הפפילומה. כל זאת יש לעשות לצד התנהגות מינית נכונה והדרכת הדור הצעיר גם כן.

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו
0:00
0:00