בריאות האישה

סובלת מכאבי אנדומטריוזיס? קנאביס רפואי עשוי לעזור לך

עד לא מזמן היתה אנדומטריוזיס מחלה מסתורית הגורמת לכאבי בטן עזים בנשים – כיום, עם העלייה במודעות למחלה, עולים גם הפתרונות ואמצעי ריפוי חדשים לסובלות ממנה

כאבי בטן, אנדומטריוזיס. אילוסטרציה
כאבי בטן, אנדומטריוזיס. אילוסטרציה

אנדומטריוזיס היא מחלה הפוגעת ב-8%-10% מהנשים בגיל הפוריות וגורמת לסבל רב הכרוך בכאבי בטן ואגן, הפרעות בדרכי העיכול והשתן, פגיעה בפוריות ועוד.

לרגל חודש המודעות העולמי למחלת האנדומטריוזיס, אומר ד"ר יובל קאופמן, מנהל המרכז הרב-תחומי לטיפול באנדומטריוזיס במרכזים הרפואיים כרמל ולין מקבוצת כללית, כי לקנאביס רפואי סגולות רבות שיכולות לעזור בטיפול במחלה כולל הפחתת דלקת, מניעת התחלקות של תאים, הפחת כאבים ועוד".

לדבריו, נשים רבות בארץ ובעולם הסובלות מאנדומטריוזיס נעזרות בקנאביס על צורותיו השונות. "המטרה כעת היא לנסות לאפיין את המרכיבים השונים בצמח הקנאביס ולהשתמש באלה שיכולים לעזור לטיפול במחלה ומאידך להימנע ממרכיבים אשר יכולים לגרום לתופעות לוואי שעלולות לפגוע בתפקוד. מדובר לא רק בטיפול בכאב אלא בטיפול בבסיס המחלה ומניעת החמרה.

פעם בשלוש שנים מתקיים הכנס העולמי לאנדומטריוזיס – World Congress on Endometriosis בהשתתפות חוקרים ורופאים מכל העולם. ד"ר קאופמן הוזמן השנה לתת הרצאת מפתח בנושא "השימוש בקנאביס לטיפול באנדומטריוזיס". לדבריו, מדובר בנושא "חם" בעולם הרפואי ובתחום האנדומטריוזיס. "יש עוד דרך לעשות עד שימצא מוצר מתאים לטיפול במחלה", הוא אומר. "ישראל, שנחשבת למעצמת קנאביס, היא אחת המדינות הפעולות במרץ לפיתוח תרופה מבוססת קנאביס לטיפול באנדומטריוזיס. אנו מקווים שהטיפול יצור מהפכה של ממש בטיפול במחלה".

עוד מסביר ד"ר קאופמן על המחלה: "אנדומטריום הוא מושג לועזי המתאר את תאי רירית הרחם. אותם תאים מצפים את חלל הרחם מבפנים. במהלך המחזור החודשי ובהשפעת ההפרשות ההורמונליות מהשחלה, התאים עוברים שינוי שנועד לאפשר להם לקלוט הריון בדופן הרחם. במידה ואין הריון באותו חודש התאים נושרים ונפלטים החוצה דרך הנרתיק יחד עם נוזל הוסת.

"אנדומטריוזיס מוגדר כמצב בו תאים הדומים לרירית הרחם (אנדומטריום) נמצאים מחוץ לחלל הרחם. בדומה לרירית הרחם, נגעי האנדומטריוזיס מגיבים להשפעות ההורמונליות המחזוריות מהשחלה. התאים מתנפחים ומפרישים דם וחומרים נוספים בדומה לתאי רירית הרחם. החומרים המופרשים יוצרים דלקת, ובעקבות זאת, הידבקויות, ציסטות שחלתיות ורקמת צלקת בחלל הבטן וגורמים בכך לנזק לאיברי הבטן והאגן. התאים יכולים גם לחדור לתוך איברים שונים בחלל הבטן והאגן ולגרום לסימפטומים קשים בעיקר במערכת העיכול ומערכת השתן. ישנן תאוריות שונות המנסות להסביר אך נוצר אנדומטריוזיס אך עד היום אין לכך תשובה ברורה".

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו
0:00
0:00