עיניים

סיכון מוגבר לבעיות עיניים אצל ילדים שנולדו לאימהות עם סוכרת

חשיפה ברחם לכל סוגי הסוכרת מגבירה את הסיכון לקוצר ראייה, רוחק ראייה או אסטיגמטיזם אצל ילדים

בדיקת-ראייה-בילדים.-אילוסטרציה

ילדים שנולדו לאימהות חולות סוכרת עלולים לפתח בעיות ראייה עד גיל הבגרות המוקדם, כך עולה ממחקר עוקבה שנערך בדנמרק על אימהות וילדיהן. ילדים שנחשפו לסוכרת לפני הלידה היו בסיכון גבוה ב-39% לפתח בעיית ראייה מסוג טעות תשבורת לפני גיל 25. המחקר פורסם בכתב העת Diabetologia.

התוצאות רלוונטיות לאימהות עם סוכרת מסוג 1, 2 וסוכרת הריונית. עם זאת, הסיכון לפתח בעיית עיניים נפוצה זו, המונעת מהעין להתמקד בצורה נכונה בתמונות על הרשתית, היה הגבוה ביותר עבור צאצאים שנולדו לאימהות הסובלות מסוכרת מסוג 2 ונמוך יותר אצל ילדים של אימהות עם סוכרת מסוג  1 או סוכרת הריונית.

בעיות ראייה של טעות תשבורת כוללות רוחק ראייה, קוצר ראייה ואסטיגמטיזם. חשיפה לסוכרת ברחם הייתה קשורה לסיכונים מוגברים משמעותית עבור כל המצבים הללו, ובאופן ספציפי, היה סיכון מוגבר של 37% להתפתחות רוחק ראייה, 34% סיכון לקוצר ראייה ו-58% סיכון לאסטיגמטיזם.

סיבוכים בהריון הגבירו את הסיכון לבעיות ראייה, ואצל ילדים שנולדו לאימהות שסבלו מסיבוכי סוכרת בזמן ההריון, הסיכון לסבול מבעיות ראייה היה גבוה יותר מפי שניים. סיכון זה גדל כאשר האם חוותה שני סיבוכים או יותר במהלך ההריון, כמו תרדמת סוכרתית, קטואצידוזיס וסוכרת עם סיבוכים בכליות, בעיניים, בכלי הדם או סיבוכים נוירולוגיים.

החוקרים הציעו כמה סיבות אפשריות לקשר בין סוכרת אצל האם לבין בעיות עיניים בצאצאים, כגון רמות גבוהות של גלוקוז בסרום של האם אשר עלולות לעבור דרך השלייה ולגרום להיפרגליקמיה אצל העובר. היפרגליקמיה עלולה לגרום לתפקוד לקוי של האנדותל ולנוירופתיה. כתוצאה מכך, עשויה להיות דליפה או התמוטטות של מערכת האנדותל של מחסום הדם-רשתית, דבר הגורם לשינוי לחץ אוסמוטי בנוזל העין.

הסבר אפשרי נוסף הוא היווצרות עקה חמצונית ותגובה דלקתית להיפרגליקמיה ברחם, אשר גורמים לפגיעה בעיניים. החוקרים ציינו שרוחק ראייה היה נפוץ יותר אצל ילדים ואילו קוצר ראייה היה נפוץ יותר אצל מתבגרים ובוגרים צעירים. הסבר אפשרי לכך הוא שבילדות המוקדמת מתרחש תהליך שמתקן את רוב מקרי רוחק הראייה. בנוסף, בגיל בית הספר יש מאמץ רב על העיניים אשר מגביר את הסיכון לקוצר ראייה בין הילדות המוקדמת לבגרות המוקדמת.

החוקרים השתמשו בנתונים על 2,470,580 אנשים שנולדו בדנמרק בין השנים 1977-2016. בקרב קבוצה זו, 2.3% נחשפו לפני הלידה לסוג כלשהו של סוכרת (0.9% נחשפו לסוכרת מסוג 1, 0.3% לסוכרת סוג 2, ו-1.1% לסוכרת הריונית).

שיעורי הסוכרת עלו משמעותית בעשורים האחרונים, כיוון שרק 0.4% מהאימהות בשנת 1977 סבלו מסוכרת כלשהי לעומת 6.5% בשנת 2016. אימהות הסובלות מסוכרת נטו להיות מבוגרות יותר, משכילות, ולחיות לבדן לעומת אימהות שלא סובלות מסוכרת.

במהלך 25 שנות המעקב נולדו 553 צאצאים לאימהות עם סוכרת שפיתחו בעיות ראייה (0.93 מקרים לאלף שנות אדם), לעומת 16,695 ילדים לאימהות ללא סוכרת (0.42 מקרים לכל 1,000 שנות אדם).

החוקרים הדגישו שמאחר וניתן לטפל בטעויות תשבורת אצל ילדים צעירים, לזיהוי מוקדם והתערבות יכולה להיות השפעה חיובית לכל החיים. לכן, למרות שהסיכון המוגבר של 39% הוא נמוך יחסית, מבחינת בריאות הציבור, בהתחשב בשכיחות העולמית הגבוהה של בעיות ראייה, כל שיפור זעיר בגורם הסיכון הניתן למניעה יתרום להפחתה עצומה בשכיחות המוחלטת של בעיות הראייה.

לטענת החוקרים, יש להשקיע בבדיקות ראייה מוקדמות לילדים לאימהות עם סוכרת, במיוחד לילדים לאימהות שחוו סיבוכים הקשורים לסוכרת, וכן לפקח על רמות הגלוקוז של אימהות הסובלות מסוכרת במהלך ההריון כדי לצמצם את הסיכון.

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו
0:00
0:00