קטמין

קטמין – מסם מסיבות לטיפול החדש בבריאות הנפש

סקירה של 83 מחקרים מראה שקטמין עשוי להקל במהירות על דיכאון ומחשבות על התאבדות

קטמין. אילוסטרציה

בסקירה שערכו חוקרים מבריטניה על מנת להעריך את יעילותו של קטמין כטיפול בבריאות הנפש, נמצא שקטמין מציע הקלה מהירה, קצרת טווח בדיכאון, ומטפל במידה מסוימת במחשבות אובדניות ותסמינים אחרים של בריאות הנפש. עם זאת, התועלת של קטמין למצבי בריאות נפשיים אחרים פחות ברורה, ויש גם סיכונים הכרוכים בשימוש בחומר.

קטמין, שמשמש גם כסם מסיבות, משמש בהליכים רפואיים כחומר להרדמה כללית בהליכים שבמהלכם אדם חייב להיות מחוסר הכרה, אך הרפיית שרירים אינה נדרשת, וכבר כמה שנים חוקרים בוחנים שימוש בקטמין במינונים שאינם מרדימים לטיפול בדיכאון.

המטה-אנליזה של 83 מחקרים קיימים העריכה את הערך של טיפול בקטמין לטיפול במגוון רחב של מצבים נפשיים. מחקרים אלו כללו 29 מחקרים אקראיים מבוקרים, 21 מחקרים תצפיתיים ו-33 סקירות שיטתיות. המחקר פורסם בכתב העת British Journal of Psychiatry Open.

ההשפעה החזקה ביותר שהמחקרים מתעדים היא בטיפול תוך ורידי בקטמין להקלה על דיכאון. הפחתה בחומרת הדיכאון החד קוטבי התרחשה תוך 1 עד 24 שעות, והיא נמשכה 1-2 שבועות. לשם השוואה, למינונים דרך הפה נדרשו עד שבועיים עד שהשפיעו. ההקלה בדיכאון דו קוטבי הייתה גם מהירה, התרחשה עד 4 שעות לאחר מתן החומר, ונמשכה עד 24 שעות. ההשפעה המלאה נמשכה עד 3 ימים, כאשר הקלה מסוימת עדיין ניכרת לאחר 7 ימים.

הקטמין עובד מהר מאוד בהשוואה לתרופות נוגדות דיכאון סטנדרטיות, שצריך לקחת אותן מספר שבועות עד להקלה על הסימפטומים. יתרה מכך, יתרה מכך, ההשפעה המיטיבה של קטמין מחזיקה מעמד זמן רב יותר מתרופות נוגדות דיכאון סטנדרטיות; השפעותיו יכולות להימשך שבוע או יותר, למרות שהחומר יוצא מהגוף תוך שעות. המחקרים תומכים גם בשימוש בקטמין לטיפול בהפרעות רגשיות ומחשבות על התאבדות, ללא תלות בתסמיני דיכאון.

מחקרים אחרים מצאו תועלת טיפולית לשימוש בקטמין בהפרעות פסיכיאטריות אחרות כגון הפרעת דחק פוסט-טראומטית, הפרעה טורדנית-קומפולסיבית, חרדה והתמכרויות. עם זאת, החוקרים מדגישים שבהקשר של ההפרעות האלה, היה רק מספר קטן של ניסויים לא אקראיים עם תקופות מעקב קצרות, ויש להרחיב את המחקר לגביהן.

המחקר מדגיש את החשיבות של הגבלת מתן קטמין לנסיבות קליניות מבוקרות בקפידה, שכן היא גורמת לעליות קלות בלחץ הדם ובקצב הלב, שניתן לנטר ולנהל אותן במסגרות קליניות. בנוסף, אנשים עם היסטוריה אישית או משפחתית של סכיזופרניה עשויים להיות בסיכון מוגבר לתגובות פסיכולוגיות שליליות לקטמין. בסביבה קלינית, אנשים מקבלים הכנה ותמיכה פסיכולוגית במהלך ואחרי עירוי הקטמין, מה שכנראה מפחית את הסיכון לתגובות פסיכולוגיות שליליות. הסביבה הקלינית גם מגינה מפני פציעה מקרית ופגיעות גופניות עקב ההשפעה הדיסוציאטיבית של קטמין. השפעה זו מקדמת מודעות מופחתת לסביבה, חוסר קואורדינציה, חוסר יכולת לתקשר וירידה בקלט החושי.

סיכון נוסף של קטמין הוא פעולתו באמצעות מנגנון אופיואידי, והיותו בעל פוטנציאל ממכר.

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו
0:00
0:00