השילוב המפתיע בין מציאות מדומה וטיפולי שיניים

ד"ר אמירה אייזיק-קשת פיתחה שיטה ייחודית ומתקדמת להורדת רמות החרדה של ילדים במהלך ביקור במרפאת השיניים, שמאפשרת להם להישאב לעולם הפרטי, המוכר והנעים שלהם באמצעות משקף VR

רופא שיניים. אילוסטרציה

כילדים ואפילו נערים, כמעט לכולנו היו פחדים משתקים ובלתי נשלטים: ממפלצות, דרך החושך ועד מכשפות ודמויות מעולמות בידיוניים. רובם ככולם של החששות המופרזים והדימיוניים עוברים עם הגיל – וגם אם תאמצו מאוד את מוחכם, תתקשו להעלות בזיכרונכם פחד ספציפי ומדויק מתוך אלו, מלבד אחד "בלתי נשכח" שלפעמים מלווה אותנו גם כבוגרים: טיפול שיניים. עצם המחשבה על ביקור במרפאת שיניים יכול להוציא ילד משלוותו, אך מה עושים כאשר שום דבר לא מצליח לשכנע אותו להגיע לטיפול או אפילו לבדיקה ראשונית?

במהלך שנות עבודתי הרבות כרופאת שיניים לילדים, נתקלתי באופן יום-יומי ברמות חרדה גבוהות של ילדים, הן בהגעה לטיפול והן במהלכו. לכן, לפני מספר שנים התחלתי בפיתוח שיטת טיפול חדשנית וייחודית, שתדבר בשפתו של הילד ותיכנס אל עולמו הפרטי. לאחר שנים של מחקר ופיתוח, החלטתי לבצע את טיפול השיניים באמצעות מציאות מדומה – Virtual Reality (VR) – שמאפשרת לילד או לילדה לצפות בסרטונים לבחירתם במהלך הטיפול.

מרגע תחילת הטיפול או אפילו כבר בכניסה למרפאה, הילדים יכולים להרכיב משקף מציאות מדומה, המציע מבחר סרטונים שמאפשרים לכל אחד ואחת מהם לבחור את תחומי העניין שמרתקים אותו: חיות, ספורט, מוזיקה, בובות, גיבורי על, נסיכות וכן הלאה. ככל שהטכנולוגיה מתקדמת, מתווספות עוד ועוד אפשרויות ש"תופסות" את המטופלים הצעירים, אשר למעשה, ברגע ששמים את המשקף על עיניהם, נשאבים לעולם אחר ושוכחים מטיפול השיניים הכה-נורא מבחינתם.

 

במקרים חריגים, בהם רמות החרדה גבוהות במיוחד והילדים מסרבים אפילו להיכנס לחדר הטיפולים, ניתן להתחיל את הצפייה במציאות המדומה כבר בחדר ההמתנה, מה שמוריד כמעט באופן מיידי את מפלס הפחד. ברגע שרמת החרדה יורדת, התקשורת נעשית טובה יותר, ניתן להסביר ברוגע ובזהירות את הטיפול המתוכנן והצפייה המרגיעה בסרטונים נמשכת בחדר הטיפולים. ברוב המקרים, אני מתחילה בטיפול פשוט ומפחיד פחות, מראה לילד או לילדה ש"השד אינו כזה נורא" – ובהדרגה עוברת לטיפול המיועד.

המטרה היא כאמור הורדת מפלס החרדה למינימום האפשרי, בצורה כזו שייפתח לנו ערוץ תקשורת אמיתי ופתוח עם הילדים. מטרת ה-VR היא הגעה לאיזורים נוספים במוח, בדרך ה"עוקפת" את איזור האמיגדלה – שהוא בעצם זה שעובד בפעילות יתר כשאנו סובלים מחרדה. כאשר אדם בחרדה – ועל אחת כמה וכמה ילד – הוא לא מסוגל לשמוע כלום ובוודאי לא להקשיב למילותיו של אדם זר, שנתפס אצלו כרגע כמישהו "רע". ברגע שהצלחנו לייצר הסחת דעת, דרך הצפייה בסרטונים והמעבר ל"עולם אחר", מוכר ונעים יותר, אפשר לתקשר בקלות, להסביר במילים מותאמות ופשוטות מה מתוכנן ולהתקדם בטיפול לאט ובהדרגה.

בעבר הייתי משתמשת בשיטות המקובלות להפגת חרדה, בין אם זו עבודה ורבאלית מול הילד ולעיתים גם גז צחוק, אך בשיטת המציאות המדומה – שמייתרת את גז הצחוק ואגב כך אף מוזילה את הטיפול – אחוזי ההצלחה גבוהים הרבה יותר ועומדים על איזור ה-80%.

במשך שנים רבות כאמור חיפשתי פיתרון יצירתי להפגת חרדות הילד במהלך הביקור במרפאת השיניים. בתקופת הקורונה, כאשר עולמם של הילדים הצטמצם מכורח הנסיבות לארבע קירות הבית והסתכם בעיקר במסכים השונים, הדבר רק התעצם. ניסיתי להיכנס לראש שלהם על מנת לגשר על הפער בין הרגש לבין המחשבה. חיפשתי משהו אחר במקום צפייה "פשוטה" ופאסיבית בטלוויזיה, הגעתי לאנשי המציאות המדומה ושיתוף הפעולה עימם הוכיח את עצמו מהרגע הראשון. ראיתי ששיטה זו מלהיבה את הילדים ועובדת היטב עבורי, המשכתי לרוץ איתה ולפתח אותה, עד שמצאתי את הדרך הנכונה ביותר ושמחתי לראות שאחוזי ההצלחה רק הולכים וגדלים.

כיום, בזמן טיפול השיניים – או כאמור בחלק מהמקרים מהצעד הראשון שהילד עושה לתוך המרפאה – הוא נכנס לעולם מהנה ומרגש יותר, אותו הוא בוחר. ההשפעה הוויזואלית במוח עובדת בצורה שונה ומייצרת חוויה משמעותית יותר מאשר בצפייה לא-פעילה במסך הטלוויזיה – ועוזרת לי להשלים את טיפול השיניים בצורה יעילה ונוחה יותר, לילד ולי.

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו
0:00
0:00